Więcej: Będzie skarga Polski na dyrektywę tytoniową>>>
Zdaniem Lewiatana istnieją bardzo poważne podstawy, iż zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie (art. 7 dyrektywy tytoniowej) nie spełnia przesłanek stanowienia prawa unijnego na podstawie art. 114 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Należy przypomnieć, iż cała dyrektywa tytoniowa została ustanowiona właśnie na podstawie tego artykułu Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
- Ten zakaz nie ma celu ekonomicznego, nie wspiera swobodnego przepływu towarów, a wręcz przeciwnie, likwiduje szczególny rynek wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie (dotyczy to m.in. mentola). Istotne jest także, iż naruszenie art. 114 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej godzi w zasadę podziału kompetencji pomiędzy UE a państwa członkowskie, a co za tym idzie może w przyszłości doprowadzić do przyjmowania w Unii Europejskiej aktów prawnych w dziedzinach szeroko rozumianej polityki społecznej (w tym ochrony zdrowia). Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w tej kwestii będzie miało więc niebagatelne znaczenie - czytamy w stanowisku Lewiatana.
Konfederacja Lewiatan uważa także, iż zakaz wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie narusza zasadę proporcjonalności - ogólną zasadę prawa o podstawowym znaczeniu w porządku prawnym Unii Europejskiej. - W trakcie prac nad dyrektywą nie wykazano, iż zakaz jest w stanie realizować cel jakim jest ochrona zdrowia publicznego.
Wątpliwości budzi także przekazanie, w dyrektywie, Komisji Europejskiej aż 14 delegacji prawodawczych przy jednoczesnym braku sprecyzowania treści i zakresu przekazanych uprawnień.
- czyatmy w opinii Konfederacji Lewiatan