Krajowa Rada Sądownictwa przyjęła w piątek 14 października br. stanowisko w którym stwierdza, że obecna praktyka ministra sprawiedliwości dotycząca obwieszczania o wolnych stanowiskach sędziowskich jest sprzeczna z podstawowymi zasadami ustrojowymi i narusza terminy ustawowe.

Rada zwraca uwagę, że na skutek zaniechania obwieszczania o wolnych stanowiskach sędziowskich, nieobsadzonych pozostaje obecnie ponad dwieście etatów orzeczniczych. Kontynuowanie przez Ministra Sprawiedliwości tego rodzaju praktyki może doprowadzić do radykalnego zwiększenia liczby nieobsadzonych stanowisk sędziowskich i w konsekwencji do znacznej przewlekłości postępowań prowadzonych przed sądami powszechnymi.
KRS przypomina, że zgodnie z brzmieniem art. 20a § 2 i 2a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 133 ze zm.), do jednego z ustawowych zadań Ministra Sprawiedliwości należy przydzielenie stanowiska sędziowskiego, które zostało zwolnione np. na skutek awansu, odejścia ze służby lub przeniesienia sędziego w stan spoczynku. Jak wynika z treści  art. 20a § 2 zdanie drugie, Minister Sprawiedliwości jest zobligowany do dokonania tej czynności w terminie  nie dłuższym niż trzydzieści dni od dnia otrzymania zawiadomienia o zwolnieniu stanowiska sędziowskiego oraz do niezwłocznego obwieszczenia informacji o wolnych stanowiskach sędziowskich w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Dowiedz się więcej z książki
Pozycja ustrojowa sędziego
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



- Zwłoka ministra sprawiedliwości w obwieszczaniu wolnych stanowisk sędziowskich prowadzi do sytuacji, w której zwolnione stanowiska sędziowskie nie mogą zostać obsadzone z uwagi na niemożność wszczęcia procedury nominacyjnej – czytamy w stanowisku KRS.

Niepokój Krajowej Rady Sądownictwa budzi również zwłoka w powoływaniu przez ministra sprawiedliwości prezesów sądów apelacyjnych i sądów okręgowych. Rada zwraca uwagę, że zgodnie z brzmieniem art. 22b § 2 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, jeżeli prezes sądu nie został powołany, to jego funkcję wykonuje, przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, wiceprezes sądu. Ustawa tym samym nie dopuszcza możliwości wstrzymania powołania prezesa sądu ponad wskazany ustawowy termin.

Zdaniem KRS obecna praktyka ministra sprawiedliwości wykracza poza ramy powszechnie obowiązujących przepisów prawa i poza standardy demokratycznego państwa prawnego jakim jest Rzeczpospolita Polska.