Przygotowywana zmiana ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do obowiązującego rozporządzenia nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz. U. L. 86 s.1).

Nowa regulacja ma za zadanie ustanowić sankcje i środki administracyjne za naruszenia przepisów rozporządzenia w sprawie krótkiej sprzedaży oraz wskazać właściwe organy nadzoru dla celów wykonywania nowych obowiązków nadzorczych przewidzianych w tym rozporządzeniu.

Wśród zmian zaproponowanych przez resort finansów znalazły się:

1) zmiany w przepisach mające na celu dostosowanie przepisów krajowych do rozwiązań przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie krótkiej sprzedaży, m.in.:

-dostosowanie definicji krótkiej sprzedaży zawartej w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi do treści definicji zawartej w rozporządzeniu w sprawie krótkiej sprzedaży,

- usunięcie zapisów dotyczących zawierania transakcji krótkiej sprzedaży na rynku regulowanym z ustawy,

- usunięcie odpowiednich przepisów ustawy regulujących zasady kwalifikowania papierów wartościowych, jako przedmiotu transakcji krótkiej sprzedaży, zasady dotyczące pozyskiwania i przetwarzania informacji o transakcjach, a także warunki oraz zasady monitorowania oraz limitowania transakcji krótkiej sprzedaży,

- modyfikacja przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), w zakresie odnoszącym się do zasad ustalania przychodu na transakcjach krótkiej sprzedaży;

2) ustanowienie sankcji oraz środków administracyjnych za naruszenia przepisów rozporządzenia w sprawie krótkiej sprzedaży:

- zastosowanie do naruszeń przepisów rozporządzenia odnoszących się do nieprzestrzegania obowiązków informacyjnych przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przewidujących karę pieniężną do wysokości 500 000 zł (art. 170 d, art. 171 ust. 1),

- umożliwienie Komisji Nadzoru Finansowego nakładania kar pieniężnych do wysokości 1 000 000 zł albo do wysokości dziesięciokrotności korzyści majątkowej uzyskanej w wyniku dokonanej transakcji w przypadku nieprzestrzegania przewidzianych rozporządzeniem w sprawie krótkiej sprzedaży zakazów (art. 173);

3) wyznaczenie organu nadzoru właściwego w zakresie transakcji krótkiej sprzedaży oraz swapów ryzyka kredytowego:

- nadanie Komisji Nadzoru Finansowego upoważnienia do wykonywania wszystkich obowiązków nadzorczych przewidzianych rozporządzeniem w sprawie krótkiej sprzedaży;

- ustawowe określenie wszelkich uprawnień nadzorczych i dochodzeniowych niezbędnych do pełnienia nowych obowiązków przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Opracowanie: Grzegorz Bieńdak, RPE WKP

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 9 listopada 2012 r.