Z dniem 21 kwietnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373). Rozporządzenie przewiduje szereg zmian w stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 189, poz. 1855).
W nowym rozporządzeniu wskazane zostały elementy, jakie powinno zawierać ogłoszenie o konkursie, w tym wyliczone zostały dokumenty wymagane od kandydatów na dyrektorów publicznych szkół lub publicznych placówek. Kandydaci na dyrektorów publicznych szkół mają m.in. złożyć oświadczenie o dopełnieniu obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego. Kandydaci na stanowiska dyrektorów publicznych przedszkoli, publicznych szkół lub publicznych placówek mogą składać oryginały dokumentów lub ich kopie poświadczone przez siebie za zgodność z oryginałem, jednak tylko na żądanie organu prowadzącego kandydaci mają obowiązek przedstawienia oryginałów dokumentów.
Zrezygnowano z obowiązku publikowania ogłoszenia o konkursie w co najmniej dwóch dziennikach, zarówno o zasięgu lokalnym, jak i wojewódzkim. Informacje o ogłoszeniu konkursu organy prowadzące publiczne przedszkola, publiczne szkoły lub publiczne placówki zamieszczają na swoich stronach internetowych i w miejscach ogólnodostępnych w swoich siedzibach lub w inny zwyczajowo ustalony sposób.
W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, informację o ogłoszeniu konkursu można zamieścić również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej kuratorium oświaty właściwego dla siedziby przedszkola, szkoły lub placówki oraz w dzienniku o zasięgu wojewódzkim.
Doprecyzowano, że uchwałę o dopuszczeniu lub odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego zapada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym komisji konkursowej. W przypadku równej liczby głosów, głos decydujący należy do przewodniczącego komisji.
W rozporządzeniu wskazano również niezbędne elementy protokołu z posiedzenia komisji konkursowej. Wprowadzona została ponadto kolejna przesłanka unieważnienia konkursu przez organ prowadzący w postaci naruszenia tajności głosowania.