Katalog usług świadczonych drogą elektroniczną nie obejmuje wszystkich sytuacji „pośrednictwa” w sieci Internet – stwierdzają autorzy projektu założeń do ustawy. Pojedyncze orzeczenia sądów polskich wskazują, że jednym z poważniejszych braków jest brak regulacji prawnej wyłączeń odpowiedzialności twórców wyszukiwarek internetowych oraz twórców katalogów odesłań. Za sporne na podstawie dziś obowiązujących przepisów uznaje się w szczególności, czy mają oni obowiązek sprawdzania zawartości stron, które trafiają do listy wyników wyszukiwania w przypadku wyszukiwarek oraz do poszczególnych kategorii w katalogach linków. Jeśli zaś obowiązek taki spoczywałby na nich, to w jakim zakresie miałby być realizowany. W niektórych państwach Unii Europejskiej wprowadzono przepisy rozszerzające zakres zastosowania dyrektywy o handlu elektronicznym na tego rodzaju działalność (Austria, Hiszpania, Portugalia, Węgry).

Zostanie też wprowadzony istotny obowiązek usługodawcy - sporządzenia i udostępnienia usługobiorcom regulaminu, na podstawie którego będą świadczone usługi. Praktyka wskazuje na konieczność ułatwienia działalności przedsiębiorcom działającym na rynku informatycznym. Wszelkie zmiany w tym zakresie zostaną jednak wprowadzone z poszanowaniem odpowiedniego poziomu ochrony interesów usługobiorców, w tym konsumentów.

Obowiązki informacyjne usługodawcy

Ta część nowelizacji związana jest z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. Zgodnie z nim usługodawca jest obowiązany podać usługobiorcom zanim zostanie zawarta z nimi jakakolwiek umowa, oprócz adresu poczty elektronicznej, inne dane umożliwiające nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośrednie i skuteczne porozumiewanie się. Dane te nie muszą koniecznie zawierać numeru telefonu. Mogą mieć postać formularza on-line, za którego pośrednictwem usługobiorcy mogą zwracać się przez Internet do usługodawcy i na który odpowiada on za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy usługobiorca, po nawiązaniu kontaktu z usługodawcą drogą elektroniczną, będąc pozbawionym dostępu do sieci, poprosi usługodawcę o udostępnienie nieelektronicznego sposobu porozumiewania się.

Natomiast art. 5 ustawy obecnie obowiązującej nie uwzględnia obowiązku podania przez usługodawcę innych danych umożliwiających usługobiorcom nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośredniego porozumienia się.

Ponadto wpisano do projektu, że państwo ma zapewnić środki techniczne i mechanizmy dla realizacji umowy Internecie. W praktyce mechanizm taki można określić mianem dwustopniowego i sprowadza się do skonstruowania procedury zawierania umowy np. na stronie internetowej przedsiębiorcy w taki sposób, aby po wybraniu interesującego usługobiorcę produktu oraz podaniu danych niezbędnych do zawarcia umowy, usługobiorca miał możliwość ostatecznego zweryfikowania poprawności przedmiotu zamówienia jak i podanych danych, przed ostatecznym zawarciem umowy.

Wymogi informacji handlowej

Zmienią się też warunki, jakim powinna odpowiadać internetowa informacja handlowa. Należy wyraźnie zapisać, że usługobiorcy otrzymujący informację handlową uzyskają jednocześnie dane nie tylko o podmiocie, na którego zlecenie jest ona rozpowszechniana (jak to ma miejsce w chwili obecnej), ale również o podmiocie, który bezpośrednio rozpowszechnia informacje handlowe. Przykładem praktycznym, uzasadniającym potrzebę wprowadzenia powyższych zmian, może być sytuacja, kiedy jeden usługodawca promuje się poprzez konkurs czy loterię, których organizacją i prowadzeniem zajmuje się inny podmiot. Wysyła on usługobiorcom informacje handlowe (w formie wiadomości e-mail lub sms/mms) zachęcające do wzięcia udziału w konkursie. Informacja o podmiocie, który na zlecenie innego usługodawcy de facto prowadzi cały konkurs, jest informacją istotną, gdyż może mieć wpływ na podjęcie przez usługobiorcę decyzji o udziale w takim konkursie.

proponuje się wprowadzenie regulacji, w której podmiot rozpowszechniający informację handlową jest obowiązany wyraźnie wyodrębnić informację handlową i oznaczyć ją w sposób nie budzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa. Dodatkowo przepis powinien wskazać elementy, które zawiera informacja handlowa:

- oznaczenie podmiotu rozpowszechniającego informację handlową lub na którego zlecenie lub w którego imieniu jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne,

- oznaczenie rodzaju działalności promocyjnej, w szczególności prowadzonej w postaci konkursu, obniżki cen lub oferowania innej korzyści odbiorcy informacji handlowej,

- warunki korzystania z działalności, 

-  warunki odwołania zgody na otrzymywanie informacji handlowej.

Ponadto należy wskazać, że informacje, o których mowa w czterech wyżej wskazanych punktach powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Reklama zawodów zaufania publicznego

Autorzy projektu proponują dodanie przepisu, zgodnie z którym Państwa Członkowskie mają obowiązek zapewnić możliwość używania informacji handlowej przez przedstawicieli zawodów regulowanych pod warunkiem zgodności z zasadami wykonywania zawodu. Dotyczyć to będzie niezależności, godności i prestiżu zawodu, tajemnicy zawodowej i rzetelności wobec klientów i innych przedstawicieli zwodu. Należałoby przy tym wskazać, że wykonujący zawody regulowane mogą przekazywać informacje handlowe środkami komunikacji elektronicznej zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa oraz etyki zawodowej.

 Blokowanie treści niedozwolonych

W założeniach do nowelizacji postanowiono wskazać kolejne etapy tej procedury blokowania niedozwolonych informacji, ze szczególnym uwzględnieniem elementów wiarygodnej wiadomości, wskazaniem terminów dokonania poszczególnych czynności oraz określeniem elementów sprzeciwu usługobiorcy.
Procedura powiadomienia i blokowania informacji rozpoczyna się od przesłania przez uprawnionego do usługodawcy „wiarygodnej wiadomości”, która powinna zawierać wszystkie elementy, wymienione  w dodawanym nowym artykule obejmujące:
- określenie uprawnionego składającego zawiadomienie o zamieszczeniu w sieci Internet bezprawnych informacji;
- dane kontaktowe uprawnionego;
- podpis uprawnionego albo osoby go reprezentującej, złożony zgodnie z przepisami o podpisie elektronicznym, albo ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, albo złożony własnoręcznie w przypadku gdy zawiadomienie ma formę papierową;
- wskazanie w sposób jednoznaczny informacji, które naruszają prawa lub przedmiot działalności uprawnionego, do których jego zdaniem powinien zostać zablokowany dostęp;
- zwięzłe uzasadnienie wiarygodnej wiadomości oraz  - podanie informacji umożliwiających usługodawcy zlokalizowanie bezprawnych informacji;
- kopia pełnomocnictwa;
- oświadczenie uprawnionego o: braku autoryzacji treści zamieszczonych w sieci oraz  zgodności z prawdą przedstawionych wiadomości.

Projektowane przepisy będą dawały możliwość usługodawcy utworzenia formularza wiarygodnej wiadomości. Usługodawca będzie zobowiązany do zablokowania treści w terminie trzech dni. Będzie jednak miał prawo złożyć sprzeciw od tej decyzji.