Rada Ministrów przyjęła 9 czerwca br. przedłożony przez ministra finansów projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym.
Jak poinformowano w komunikacie opublikowanym po posiedzeniu rządu, zasadniczym celem projektu ustawy jest:
1) implementacja Zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnościowego organów krajowych,
2) dokonanie częściowego wdrożenia dyrektywy nr 2013/36/UE z 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zwanej dalej „dyrektywą CRD IV” (ustawa również służy stosowaniu unijnego rozporządzenia nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zwanego dalej „rozporządzeniem CRR”).
Projekt przewiduje:
- ustanowienie Komitetu Stabilności Finansowej organem odpowiedzialnym za nadzór makroostrożnościowy w odniesieniu do systemu finansowego oraz odpowiedzialnym za zarządzanie kryzysowe w systemie finansowym, a tym samym uchylenie obowiązującej obecnie ustawy z 7 listopada 2008 r. o Komitecie Stabilności Finansowej;
- wprowadzenie na gruncie prawa polskiego formalnych ram polityki makroostrożnościwej, której celem jest w szczególności wzmacnianie odporności systemu finansowego na wypadek materializacji ryzyka systemowego, w tym wspieranie długookresowego, zrównoważonego wzrostu gospodarczego kraju poprzez stosowanie instrumentów makroostrożnościowych. Nadzór makroostrożnościowy zajmuje się systemem finansowym jako całością, bezpośrednio nie ingeruje w sytuację finansową poszczególnych instytucji wchodzących w skład systemu;
- transpozycja dyrektywy CRD IV w zakresie buforów kapitałowych do polskiego porządku prawnego, tj. ustanowienie dodatkowych wymogów kapitałowych dla instytucji kredytowych lub firm inwestycyjnych, tzw. buforów kapitałowych (bufora zabezpieczającego, bufora antycyklicznego, bufora ryzyka systemowego, bufora instytucji o znaczeniu systemowym);
- dostosowanie prawa krajowego do przepisów rozporządzenia CRR;
- implementacja Zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z 22 grudnia 2011 r. w sprawie mandatu makroostrożnościowego organów krajowych.
Jak zakładają autorzy, projektowane przepisy mają na celu identyfikację, ocenę oraz monitorowanie ryzyka systemowego, a także podejmowanie odpowiednich działań w celu ograniczenia tego ryzyka. Poprzez ryzyko systemowe rozumie się ryzyko zakłócenia w funkcjonowaniu krajowego systemu finansowego, które, w razie jego urzeczywistnienia, zaburza działanie systemu finansowego i gospodarki narodowej, jako całości.
Identyfikacja i działanie w celu ograniczenia ryzyka systemowego będzie miało wpływ na stabilność krajowego systemu finansowego, będącego kluczowym elementem całej gospodarki.
Jak można przeczytać w rządowym komunikacie, stabilność systemu finansowego zapewni stabilność źródeł finansowania dla przedsiębiorstw, zapewniając tym samym odpowiednie warunki dla ich funkcjonowania i rozwoju. – Działania podejmowane w związku z realizacją ustawowych zadań Komitetu Stabilności Finansowej, mające za cel ograniczanie ryzyka systemowego, powinny przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki, a także poprawy jej postrzegania przez inwestorów – czytamy w komunikacie.

Cezary Kosikowski
  Finanse i prawo finansowe Unii Europejskiej>>>