Beneficjentami pomocy są przedsiębiorcy, którzy ze względu na kryzys finansowy i gospodarczy nie są w stanie uzyskać na rynku finansowania niezbędnego do opracowania lub wdrożenia planu restrukturyzacji. Odbiorcami wsparcia są przedsiębiorcy, którzy nie byli zagrożeni w dniu 1 lipca 2008 r., ale którzy stali się zagrożonymi po tym dniu w wyniku światowego kryzysu finansowego i gospodarczego.
Rozporządzenie stwarza warunki utrzymania istniejących miejsc pracy w przedsiębiorstwach, które otrzymają pomoc oraz przewiduje rozwiązania zapobiegawcze – ograniczające niebezpieczeństwo zwolnień, a także ograniczające negatywne skutki zwolnień pracowniczych.
Rozporządzenie stwarza warunki umożliwiające poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki, dzięki dofinansowaniu środkami publicznymi przedsiębiorców, dla których ze względu na pogłębiającą się niedoskonałość rynku, konieczne staje się podjęcie działań zapobiegających upadłości.
W obliczu światowego kryzysu finansowego i gospodarczego, opracowanie planu restrukturyzacji przedsiębiorstwa umożliwi podjęcie przez przedsiębiorców zagrożonych działań, które pozwolą im przetrwać trudności i kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej.
Pomoc jest udzielana na opracowanie planu restrukturyzacji w formie finansowania kosztów usług doradczych lub na wdrożenie planu w formie finansowania kosztów usług doradczych lub szkoleniowych.

Plan powinien spełniać wymagania określone w pkt 35–37 komunikatu Komisji "Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw", a także zawierać co najmniej:
1. analizę przyczyn trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy oraz prezentację różnych założeń rynkowych, wynikających z badań rynku;
2. opis aktualnej sytuacji przedsiębiorcy, w tym opis wpływu otoczenia zewnętrznego przedsiębiorcy na tę sytuację;
3. prezentację proponowanej przyszłej strategii przedsiębiorcy i opis sposobu powrotu do żywotności ekonomicznej;
4. przegląd i opis planowanych środków restrukturyzacyjnych i związanych z nimi kosztów;
5. harmonogram wdrożenia planowanych środków restrukturyzacyjnych oraz ostateczny termin wdrożenia planu;
6. informację o zdolnościach produkcyjnych przedsiębiorcy, w szczególności o ich wykorzystaniu oraz ich redukcji;
7. opis ustaleń finansowych do celów restrukturyzacji, w tym dotyczących:
a) wykorzystania wciąż dostępnego kapitału,
b) sprzedaży aktywów lub spółek zależnych w celu finansowania restrukturyzacji,
c) finansowych zobowiązań udziałowców i osób trzecich, w tym banków,
d) zapotrzebowania na pomoc publiczną wraz z określeniem jej kwoty,
e) kosztów wdrożenia planu i źródeł jego finansowania;
8. prognozę zysków lub strat, przewidzianych do osiągnięcia lub poniesienia w okresie kolejnych 5 lat, wraz z szacowaną stopą zwrotu z kapitału oraz studium wrażliwości, opartą na co najmniej 3 scenariuszach;
9. imię i nazwisko autora planu;
10. datę sporządzenia planu.
Do wydatków kwalifikowalnych związanych z opracowaniem lub wdrożeniem planu zalicza się wydatki na realizację usług:
1. doradczych związanych z opracowaniem planu;
2. doradczych prowadzących do wdrożenia planu;
3. szkoleniowych i doradczych mających na celu przygotowanie pracowników przedsiębiorcy do wdrożenia planu;
4. szkoleniowych i doradczych mających na celu przekwalifikowanie zwalnianych pracowników.

Intensywność pomocy udzielonej przedsiębiorcy wynosi do 100% kwoty wydatków kwalifikowalnych. Pomoc dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć równowartości w złotych kwoty 500 tysięcy euro brutto.

Wykonawcy w celu udzielenia pomocy będą kierowali do przedsiębiorców ofertę świadczenia pomocy, w szczególności poprzez zamieszczenie w Internecie ogłoszenia o możliwości korzystania z pomocy. W odpowiedzi na tę ofertę przedsiębiorcy będą kierowali zgłoszenia. Wykonawca, w celu poinformowania jak najszerszej grupy przedsiębiorców o dostępnej ofercie pomocy, przeprowadzi kampanię, której celem będzie informowanie firm o celach i korzyściach z udziału w projekcie oraz przełamanie nieufności pracodawców przed zewnętrznym consultingiem i outplacementem. Oferta będzie też dostępna dzięki stałej współpracy wykonawcy z powiatowymi urzędami pracy, regionalnymi obserwatoriami rynku pracy oraz innymi lokalnymi interesariuszami. Pomoc będzie udzielana na podstawie umowy o opracowanie lub wdrożenie planu restrukturyzacji zawartej przez wykonawcę z przedsiębiorcą. Wykonawca będzie zobowiązany do wydawania beneficjentom pomocy zaświadczeń o udzieleniu pomocy.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 sierpnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy dla przedsiębiorców zagrożonych w ramach Priorytetu II Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 150, poz. 1010) weszło w życie z dniem 17 sierpnia 2010 r.

Rozporządzenie stosuje się do pomocy udzielonej do dnia 31 grudnia 2010 r.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line