Zdaniem KE większa liczba konsumentów powinna wiedzieć o istnieniu postępowania (Dz.U.UE.L.2007.199.1) i z niego korzystać.

W 2010 r. w ramach projektu prowadzonego przez włoskie Europejskie Centrum Konsumenckie, Europejskie Centra Konsumenckie z 27 państw UE badały, jak europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń funkcjonuje w praktyce. Stwierdziły one, że postępowanie jest stosunkowo mało znane - nie tylko wśród konsumentów, ale również wśród sędziów. Chociaż samo europejskie postępowanie w sprawie drobnych roszczeń jest zasadniczo proste i bezpłatne, wykonanie orzeczenia będącego wynikiem postępowania jest często przeciągane przez stronę przegrywającą. W związku z tym tylko niewielka część pozytywnych orzeczeń wydanych przez sądy w macierzystych państwach konsumentów jest faktycznie wykonywana poza granicami. Jeśli niezbędne jest podjęcie pewnych działań, aby decyzja została wykonana w państwie handlowca i zgodnie z prawem tego państwa, konsumenci często rezygnują z postępowania, ponieważ proces wyegzekwowania orzeczenia na poziomie krajowym jest złożony i może być kosztowny.

Komisja w szczególności będzie podejmowała następujące działania:

- współpraca z organami sądowymi w celu propagowania wiedzy o postępowaniu;

- wydanie w 2012 r. przewodnika zawierającego praktyczne porady dla konsumentów i przedstawicieli zawodów prawniczych;

- zwiększanie wiedzy o istniejących standardowych formularzach oraz udostępnienie informacji w internecie w 22 językach urzędowych UE za pośrednictwem europejskiego portalu e-Justice, tak aby łatwiej było zarejestrować roszczenie oraz zobaczyć, jak funkcjonuje postępowanie;

- współpraca z Europejskimi Centrami Konsumenckimi w celu aktywnego propagowania postępowania wśród konsumentów i sędziów;

- zachęcenie Europejskich Centrów Konsumenckich do udzielania konsumentom konkretnej pomocy w korzystaniu z europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń w indywidualnych przypadkach;

- przedstawienie sprawozdania z oceny dotyczącego funkcjonowania postępowania (w tym opłat sądowych, szybkości oraz łatwości korzystania z postępowania) oraz w razie potrzeby zmiana europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń, aby uczynić je skuteczniejszym poprzez np. podniesienie progu 2 tys. EUR i objęcie nim większych roszczeń albo dalsze uproszczenie standardowych formularzy wykorzystywanych do wniesienia roszczenia.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

 

Źródło: www.europa.eu/rapid, stan z dnia 24 września 2012 r.