O wprowadzeniaukas fi skalnych dla radców prawnych czy adwokatów słyszy się od dłuższego czasu. Kilkakrotnie przedłużony był również termin zobowiązania prawników do stosowania kas.
W czym rzecz? Przede wszystkim wedle z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, do ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani zostali wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. Jednakże ust. 8 tego przepisu wskazuje,
że Minister Finansów, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.
Zakres zwolnień od ewidencji dla usług prawniczych przy zastosowaniu kas fi skalnych był wyznaczony rozporządzeniem Ministra Finansów z 23 grudnia 2009 r. i obowiązywał początkowo do 31 grudnia 2010 r. Z kolei rozporządzenie Ministra Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących rozszerzyło katalog podatników, którzy od 2011 r. w prowadzonej firmie będą musieli ewidencjonować wszystkie obroty w kasach fiskalnych. Wśród nich znaleźli się również prawnicy, a zatem także adwokaci i radcowie prawni.

Dłuższe zwolnienie
Nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących zaczęło obowiązywać 1 stycznia 2011 r. Ale zgodnie z nim usługi prawnicze korzystają
jeszcze ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do 30 kwietnia 2011 r. Według Ministra Finansów, możliwość stosowania zwolnienia na początku roku jest niezbędna dla dostosowania się technicznoorganizacyjnego podatników oraz dostawców kas fiskalnych.

Ulga zakupowa
Każdy podatnik, który rozpoczyna rejestrację obrotów na kasie fiskalnej ma możliwość skorzystania z ulgi w wysokości do 90 proc. poniesionych kosztów na zakup urządzenia (licząc od ceny netto). W ten sposób można uzyskać do 700 złotych zwrotu za każdą kupioną kasę. Aby skorzystać z takiego zwrotu należy poczynić kilka kroków. Po pierwsze, przed rozpoczęciem ewidencjonowania złożyć do naczelnika urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o instalowanych kasach, z podaniem ich liczby i adresów instalacji (należy
wziąć pod uwagę wszystkie, jakie chcemy zainstalować, również kasy rezerwowe). Po drugie, wykonać w terminie fi skalizację kasy. Następnie w ciągu 7 dni od fiskalizacji złożyć do naczelnika Urzędu Skarbowego wypełniony formularz „Zgłoszenie kasy przez podatnika”. I na koniec przedstawić oryginał faktury potwierdzającej nabycie kasy wraz z dowodem
zapłaty całej należności za kasę.
Jednak trzeba uważać, gdyż ulgą nie są objęte kasy instalowane dodatkowo (niezgłoszone z pierwszą fiskalizacją) oraz kupowane w celu wymiany starych modeli na nowe.
AS

Artykuł opublikowany został w miesięczniku "Kancelaria" nr 1/2011