Zmiana jest efektem ustawy z dnia 24 kwietnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych (Dz. U. poz. 822), która została opublikowana w dniu 24 czerwca 2014 r.

Celem zmian jest przyspieszenie i usprawnienie procedur urzędowych, a tym samym ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej. Standaryzacja wniosków ma być pierwszym etapem porządkowania procedur administracyjnych związanych z uruchamianiem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce. Wzory wniosków, które mają zostać określone w rozporządzeniach wykonawczych, będą precyzyjnie określać zakres wymaganych danych i zawierać wskazania, jakie dokumenty (załączniki) należy dołączyć. Ma to ograniczyć liczbę urzędowych wezwań do uzupełnienia braków, co powinno znacząco przyspieszyć załatwianie spraw administracyjnych. Za udostępnienie wniosków będą odpowiedzialni właściwi ministrowie. Po wejściu w życie zmian przedsiębiorca będzie mógł złożyć wniosek w formie elektronicznej lub papierowej. Wzory wniosków w postaci elektronicznej będą zamieszczone w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych. Repozytorium znajduje się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP). Wzory wniosków będą dostępne też m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej danego urzędu.

Spośród zmienianych regulacji wskazać przykładowo można na wprowadzenie wzorów wniosków o udzielenie odpowiednich zezwoleń na obrót napojami alkoholowym, wzoru wniosku o wpis do rejestru działalności detektywistycznej, czy też wzoru wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego.

Ustawa zmieniająca wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia, tj. 25 grudnia 2014 r.