Outsourcing czynności związanych z działaniem kancelarii nie jest niczym nowym. Od lat stałą praktyką jest korzystanie z doświadczenia i wiedzy specjalistów spoza struktur firm prawniczych. Możliwe jest w tym zakresie również wykorzystanie tańszych lokalizacji na terenie kraju w celu pozyskania w nich zespołu specjalistów przy relatywnie mniejszych kosztach funkcjonowania. Nowoczesne środki łączności umożliwiają efektywną pracę „na odległość” nieomalże w każdej sprawie. W mojej ocenie już obecnie kancelarie posiadające oddziały na terenie kraju wykorzystują swoją strukturę m.in. do racjonalizacji kosztów. Nie wydaje się jednak możliwe w polskich realiach szybkie wdrożenie modelu, który można spotkać np. w USA, gdzie niektóre kancelarie posiadają tylko niewielkie, reprezentacyjne biura w prestiżowych lokalizacjach a reszta „fabryki” znajduje się daleko za miastem. Jeśli chodzi o outsourcing do innych jurysdykcji, rozumianych jako inne (tańsze) państwa, to wydaje mi się, że dla polskich kancelarii nie jest to właściwa i racjonalna droga rozwoju.

Jarosław Ostrowski

Jedna z największych brytyjskich firm prawniczych Simmons & Simmons zdecydowała o wdrożeniu planu outsourcowania niektórych usług prawniczych w jurysdykcjach poza Wielką Brytanią. Kancelaria Simmons & Simmons będzie obniżać koszty usług korzystając z pomocy prawników w innych krajach, gdzie ceny usług prawniczych są niższe. Podczas ostatniego badania WK Index, ankieterzy zapytali prawników czy uważają, że polskie kancelarie mogą skorzystać na globalnym trendzie outsourcowania usług prawniczych w tańszych jurysdykcjach? 52 proc. uważa, że tak, 33 proc. uważa, że polskie kancelarie nie skorzystają na globalnym trendzie, a 15 proc. ankietowanych nie miało zdania. 41 proc. ankietowanych partnerów w firmach prawniczych uważa, że outsourcowanie usług prawniczych w tańszych jurysdykcjach jest dobrym posunięciem, pozwalającym zredukować koszty obsługi prawnej dla korporacji w czasach kryzysu, ale 33 proc. obawia się, że omawiana sytuacja może stać się niebezpiecznym precedensem, który może nie korzystanie wpłynąć na jakość świadczonych usług.