Prawnicy powinni być oceniani w sieci przez społeczeństwo i mieć możliwość reklamowania swoich usług tak jak inne grupy zawodowe - uważa Katarzyna Piotrowska, redaktor naczelny portalu Skutecznyadwokat.pl, który ma siedzibę w Lublinie.
Witryna jest jedną z kilku działających w Polsce, gdzie anonimowo można prawnika złajać lub pochwalić. Takie strony robią wśród internautów furorę. Oprócz wystawiania noty (zwykle w skali 1-10) dają bowiem możliwość swobodnego, anonimowego skomentowania pracy mecenasa przez jego klientów. Są też okazją do uderzenia w konkurencję, czyli uprawiania czarnego PR wobec kolegów po fachu.
W materiach promocyjnych portalu można znaleźć quasi apel do mecenasów: "o pozycji w rankingu portalu SkutecznyAdwokat.pl decyduje zadowolenie Państwa klientów. Zachęcając ich do dokonywania w naszym portalu oceny świadczonych przez Państwa usług, nie tylko budują Państwo swoją reputację, ale także zwiększają szansę na zajęcie wysokiego miejsca w rankingu."
- Śliska sprawa - ocenia Paweł Rochowicz z Naczelnej Rady Adwokackiej. - Kodeks etyki zawodowej wyraźnie zakazuje reklamowania swoich usług, ale też ich wartościowania, czyli mówienia: "to ja jestem najlepszy". Poza tym nie można porównywać się do innych. Szczególnie, że mamy do czynienia z portalem, gdzie ocenia się anonimowo. Jeśli adwokat przyjmie nagrodę, to takiej sprawie powinien przyjrzeć się rzecznik dyscyplinarny przy okręgowej radzie adwokackiej - uważa Rochowicz.
- Kodeks etyki przecież nie zabrania otrzymywania nagród - odpiera Piotrowska.
NRA jeszcze w lutym przyjęła specjalne stanowisko. Nawoływała w nim adwokatów, by występowali do administratorów witryn o usuwanie swoich danych.

Więcej: Gazeta Wyborcza Lublin