Zdaniem Trybunału, zważywszy, że taksówki znajdują się w sytuacji faktycznej i prawnej odmiennej od sytuacji prywatnych pojazdów przeznaczonych do najmu z kierowcą, nie wydaje się, aby wspomniane zezwolenie mogło przysporzyć taksówkom, przy użyciu zasobów państwowych, selektywnej korzyści gospodarczej.

Prawo Unii zakazuje pomocy przyznawanej przez państwa członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, w zakresie, w jakim wpływa ona na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Odpłatne usługi przewozu samochodami osobowymi świadczone są w Londynie przez taksówki londyńskie i przez prywatne pojazdy przeznaczone do najmu z kierowcą (private hire vehicles, PHV). Tylko taksówki londyńskie mają prawo "poszukiwać klientów" (to znaczy proponować usługi pasażerom, którzy nie zamówili wcześniej kursu, lub oczekiwać na nich). Natomiast PHV mogą przewozić jedynie pasażerów, którzy wcześniej zamówili ich usługi. Ponadto kierowcy taksówek londyńskich podlegają surowym kryteriom dotyczącym ich pojazdów, stosowanych przez nich cen oraz posiadanej przez nich znajomości Londynu, podczas gdy owe kryteria nie mają zastosowania do PHV.

Transport for London (TfL) oraz Boroughs (dzielnice) Londynu są organami zarządzającymi ruchem odpowiedzialnymi za prawie wszystkie drogi w Londynie. TfL zezwala taksówkom londyńskim, ale już nie PHV, na korzystanie z pasów przeznaczonych dla autobusów na drogach, którymi TfL zarządza, w godzinach obowiązywania ograniczeń w poruszaniu się po tych pasach. Większość Boroughs w Londynie również przyjęła takie zasady w odniesieniu do dróg podlegających ich kontroli.

Spółka Eventech jest właścicielem wszystkich PHV używanych przez jej spółkę dominującą – Addison Lee plc, która jest operatorem floty PHV na terenie Londynu. London Borough of Camden nałożyła na Eventech dwa mandaty ze względu na to, że dwóch kierowców Addison Lee prowadzących PHV skorzystało z pasu przeznaczonego dla autobusów w centrum Londynu. Eventech zakwestionowała te mandaty podnosząc w szczególności, iż zasady korzystania z pasów przeznaczonych dla autobusów stanowią sprzeczną z prawem Unii pomoc państwa na rzecz londyńskich przedsiębiorstw taksówkowych.

ID produktu: 40439728 Rok wydania: 2014
Autor: Krystyna Kwapisz-Krygel
Tytuł: Postępowanie w sprawach dotyczących pomocy publicznej>>>

Court of Appeal (sąd apelacyjny, Zjednoczone Królestwo), który rozpoznaje sprawę, który skierował do Trybunału Sprawiedliwości pytania prejudycjalne, zmierza do ustalenia, czy owo zezwolenie stanowi pomoc państwa.

W ogłoszonym 14 stycznia wyroku Trybunał stwierdził, że nie wydaje się, aby zezwolenie taksówkom londyńskim na poruszanie się po pasach przeznaczonych dla autobusów w powiązaniu z zakazem korzystania z tych pasów przez PHV mogło wiązać się z użyciem zasobów państwowych. Okoliczność, że taksówki londyńskie nie są zobowiązane do zapłaty mandatów z tytułu korzystania przez nie z pasów przeznaczonych dla autobusów nie wiąże się z dodatkowymi obciążeniami dla władz publicznych mogącymi prowadzić do użycia zasobów państwowych. Wspomniane pasy nie zostały zbudowane na korzyść taksówek, lecz jako część londyńskiej sieci dróg, przede wszystkim w celu usprawnienia autobusowego transportu publicznego. Państwo nie przyznaje koniecznie korzyści gospodarczej, jeśli - dążąc do realizacji celu ustanowionego w przepisach krajowych (takiego jak zapewnienie bezpiecznego i efektywnego systemu transportu) - przyznaje niektórym użytkownikom infrastruktury publicznej, która nie jest przedmiotem działalności gospodarczej wykonywanej przez władze publiczne, prawo dostępu do tej infrastruktury na preferencyjnych warunkach. Zważywszy na charakterystyczne cechy taksówek londyńskich, właściwe organy krajowe mogły rozsądnie uznać, że dostęp tych taksówek do pasów przeznaczonych dla autobusów może sprzyjać efektywności londyńskiego systemu transportu drogowego.

Następnie Trybunał stwierdził, że z uwagi na swój status prawny, taksówki londyńskie znajdują się w sytuacji faktycznej i prawnej odmiennej od sytuacji PHV, tak że te dwie kategorie pojazdów nie są porównywalne. Jedynie taksówki londyńskie mogą "poszukiwać klientów", jedynie one podlegają obowiązkowi zabrania pasażera, muszą być rozpoznawalne i zdolne do przewożenia osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, zaś ich kierowcy muszą podawać ceny za swe usługi na podstawie wskazań taksometru oraz posiadać szczególnie pogłębioną znajomość Londynu. W związku z tym zasady korzystania z pasów przeznaczonych dla autobusów nie przysparzają taksówkom londyńskim selektywnej korzyści gospodarczej.

Wreszcie Trybunał orzekł, że nie można wykluczyć, iż zezwolenie taksówkom londyńskim na poruszanie się po pasach przeznaczonych dla autobusów w powiązaniu z zakazem korzystania z tych pasów przez PHV może czynić mniej atrakcyjnym świadczenie usług przez PHV w Londynie, wskutek czego zmniejszają się szanse wejścia na ten rynek przedsiębiorstw mających siedzibę w innych państwach członkowskich.

Tak wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości z 14 stycznia 2015 r. w sprawie C-518/13 The Queen, na wniosek Eventech Ltd przeciwko Parking Adjudicator.

Źródło: curia.europa.eu,