Zaproponowano uzupełnienie i zmianę regulacji dotyczących zasad funkcjonowania krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS). Chodzi też o dostosowanie jego działalności do wymogów nowego rozporządzenia wspólnotowego.
System Ekozarządzania i Audytu (EMAS) jest funkcjonującym w Unii Europejskiej narzędziem zarządzania przeznaczonym dla różnych organizacji, które chcą dobrowolnie podjąć zobowiązania na rzecz ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko. Te organizacje to m.in.: przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, instytucje finansowe, placówki naukowe, szkoły, urzędy administracji publicznej. EMAS pozwala przedsiębiorcom i instytucjom w pełni nadzorować wpływ ich działalności na środowisko oraz uwzględniać aspekty środowiskowe w kierowaniu firmą.
W nowych przepisach przewidziano uproszczenie struktury prowadzonego w Polsce rejestru organizacji. Będzie funkcjonował jedynie rejestr EMAS, prowadzony przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Zlikwidowany zostanie rejestr regionalny (pośredni), prowadzony przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Likwidacja rejestru regionalnego, jako szczebla poprzedzającego rejestrację organizacji w EMAS, znacznie ograniczy koszty funkcjonowania systemu. Z systemu EMAS zniknie także Krajowa Rada Ekozarządzania. Po zmianach system będzie miał następującą strukturę organizacyjną:
- minister środowiska (do jego zadań należeć będzie prowadzenie polityki dotyczącej rozwoju systemu oraz współpraca z organami Unii Europejskiej);
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (jego głównym zadaniem będzie prowadzenie rejestru EMAS, zapewnienie organizacjom dostępu do informacji i pomocy dotyczącej wymogów prawnych w sprawach ochrony środowiska oraz wsparcia w przygotowaniu do rejestracji);
- Polskie Centrum Akredytacji (będzie prowadzić akredytację weryfikatorów środowiskowych).
W związku z likwidacją rejestru regionalnego, wpisu organizacji do rejestru EMAS będzie dokonywał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska po spełnieniu przez nią określonych warunków, w tym uiszczeniu opłaty.
Przewidziano także maksymalny limit wydatków budżetowych na realizację zaproponowanych rozwiązań w wysokości 5 455 026 zł w latach 2011-2020.