Projekt określa również warunki korzystania z platformy przez podmioty indywidualne. Proponowane rozwiązania dotyczą funkcjonującej już platformy ePUAP i mają zapewnić jej podstawy prawne.

Projektowane rozporządzenie określa zakres i warunki korzystania z ePUAP w tym:
1. zakładanie konta na ePUAP,
2. sposób prowadzenia katalogu usług na ePUAP,
3. warunki wymiany informacji między ePUAP a innymi systemami teleinformatycznymi.

Założenie na ePUAP konta użytkownika warunkuje korzystanie z usług świadczonych na ePUAP. Założenie konta dla użytkownika wymaga podania co najmniej następujących danych: imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej oraz identyfikator użytkownika. Niezbędnym warunkiem uwierzytelnienia jest także określenie przez użytkownika hasła, którego złożoność kontroluje ePUAP.
Z chwilą założenia konta na ePUAP użytkownik ma być określany jako użytkownik zarejestrowany, mający możliwość uwierzytelnienia się w systemie. Użytkownik zarejestrowany będzie mógł po założeniu konta usunąć je w każdym momencie, z tym że w przypadku użytkowników posiadających profil zaufany dane i dokumenty związane z założeniem i potwierdzeniem profilu zaufanego przechowywane będą przez okres 20 lat.
Zakres i warunki korzystania z ePUAP zostały podzielone w rozporządzeniu na trzy grupy: użytkowników, ministra właściwego do spraw informatyzacji oraz usługodawców. Użytkownik zarejestrowany będzie mógł działać we własnym imieniu, jak również w imieniu różnych podmiotów.

Zadania ministra właściwego do spraw informatyzacji zostaną sprowadzone przede wszystkim do działań mających na celu zapewnienie niezaprzeczalności wystawionych przez ePUAP następujących poświadczeń: urzędowego poświadczenia odbioru, elektronicznego poświadczenia opłaty, oznaczania czasem, weryfikacji podpisu elektronicznego oraz weryfikacji zgodności dokumentu elektronicznego z jego wzorem.

W projektowanym rozporządzeniu wymienione zostały przykładowe funkcjonalności ePUAP, z których mogą korzystać podmioty publiczne wystawiające swoje usługi na ePUAP, bez konieczności realizacji tych funkcjonalności w swoich aplikacjach. W szczególności do takich funkcjonalności należą: tworzenie i obsługa dokumentów elektronicznych przez osoby fizyczne i podmioty, przesyłanie dokumentów elektronicznych, wymiana danych między ePUAP a innymi systemami teleinformatycznymi, identyfikacja użytkowników i rozliczalność ich działań, obsługa podpisu elektronicznego, tworzenie usług podmiotu publicznego lub kilku podmiotów publicznych współdziałających ze sobą, zbudowanych w oparciu o dwie lub więcej usług, obsługa płatności elektronicznych oraz potwierdzanie profilu zaufanego ePUAP.
Projekt rozporządzenia przewiduje możliwość wymiany informacji pomiędzy ePUAP a innymi systemami teleinformatycznymi podmiotów realizujących zadania publiczne.

Platforma ePUAP funkcjonowała jeszcze przed przygotowaniem nowelizacji ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 z późn zm.), lecz w polskim porządku prawnym brak było przepisów regulujących zakres jej funkcjonowania. W związku z powyższym użytkownicy zarejestrowani i podmioty zachowują swoje konta założone przed wejściem w życie projektowanej regulacji.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line