18 listopada Ministerstwo Finansów przedstawiło stosowny projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie dotacji przedmiotowej do krajowych przewozów pasażerskich.
Projekt nowelizacji skierowany jest do przewoźników kolejowych, którzy będą realizować przewozy w publicznym transporcie zbiorowym, objęte dotowaniem. Należy przypomnieć, że w myśl art. 39 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) przewoźnicy kolejowi, wykonujący przewozy pasażerskie na obszarze kraju, otrzymują z budżetu państwa dotację przedmiotową na wyrównanie utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg przejazdowych w krajowych przewozach pasażerskich w wysokości określonej w ustawie budżetowej. Tymczasem w Senacie rozpatrywany jest właśnie projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (druk sejmowy nr 3430), który w art. 6 przyznaje studentom do 26 roku życia uprawnienie do ulgi w wysokości 51 proc. na przejazdy środkami publicznej komunikacji zbiorowej, w tym kolejowej.
Dlatego konieczne jest znowelizowanie rozporządzenia, które określi stawkę dotacji do przewozów z ulgą studencką, szczegółowy sposób i tryb udzielania i rozliczania dotacji, w tym formę składania wniosków, informowania o ich przyjęciu lub odrzuceniu, warunki przekazywania i rozliczania dotacji oraz termin zwrotu dotacji.
Zrealizowana, udokumentowana i zaewidencjonowana sprzedaż biletów ulgowych dla studentów do 26 roku życia stanowić będzie podstawę do obliczenia należnej przewoźnikowi kolejowemu dotacji do przewozów pasażerskich wyrównującej utracone przychody z tytułu honorowania 51 proc. ulgi. Projektowana zmiana uzupełnia więc katalog ulgowych biletów jednorazowych i miesięcznych. Stawka dotacji do przewozów pasażerskich będzie wynosiła 100 proc. podstawy obliczenia należnej dotacji, z tym że kwota dotacji możliwej do wyasygnowania na ten cel nie może przekroczyć limitu wydatku określanego corocznie w ustawie budżetowej. Resort Finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 września 2010 r. w sprawie dotacji przedmiotowej do krajowych przewozów pasażerskich (Dz. U. Nr 188, poz. 1261) zwrócił uwagę, że realizacja nałożonych na przedsiębiorców obowiązków dotyczących honorowania przez przewoźników kolejowych obowiązujących ustawowych uprawnień do ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich jest niezależna od faktu, czy w budżecie państwa zostały zarezerwowane odpowiednie środki z przeznaczeniem na ten cel. W sytuacji złożenia przez przedsiębiorców wniosków o dotacje na kwotę przekraczającą wysokość środków zarezerwowanych na ten cel w ustawie budżetowej, w trakcie roku budżetowego istnieje możliwość zwiększenia limitu wydatków z przeznaczeniem na ten cel – na ogólnych zasadach wynikających z ustawy o finansach publicznych. Ponadto brakujące kwoty rekompensaty mają charakter wymagalny i mogą być dochodzone na drodze sądowej (tj. zobowiązania do wypłaty przedsiębiorcom rekompensat są traktowane, jako zobowiązania wymagalne Skarbu Państwa).

Resort Finansów szacuje, że wyrównanie kosztów respektowania zwiększonej ulgi dla studentów w odniesieniu do przewoźników kolejowych wyniesie około 65 mln złotych. Środki na ten cel zostały przewidziane w projekcie ustawy budżetowej na 2011 rok, poprzez utworzenie rezerwy celowej (część 83, dział 758, rozdział 75818, poz. 56).
Nowelizacja rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2011 r.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mofnet.gov.pl, stan z dnia 22 listopada 2010 r.