Krajowa Rada Sądownictwa, zwraca uwagę na to, iż projektowane rozporządzenie zachowuje odmienność zasad ustalania wynagrodzenia za podejmowane przed sądami administracyjnymi czynności przez ustanowionego z urzędu doradcę podatkowego, wobec zasad jakie w tym zakresie odnoszą się do adwokatów, radców prawnych czy rzeczników patentowych, regulowanych odpowiednio rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu, rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 r. w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 grudnia 2003 r. w sprawie opłat za czynności rzeczników patentowych.
W przypadku ustanowionych z urzędu adwokatów, radców prawnych czy rzeczników patentowych, którzy dokonują czynności przed sądami administracyjnymi sąd, zgodnie z treścią tych rozporządzeń, ustalając ich wynagrodzenie bierze pod uwagę niezbędny nakład pracy, charakter sprawy a w odniesieniu do adwokatów i radców także wkład pracy w przyczynienie się do wyjaśnienia sprawy i jej rozstrzygnięcia (odpowiednio § 2 pkt 1, § 2 pkt 1 i § 2 pkt 2). Ustalone w ten sposób wynagrodzenie nie może być jednak wyższe niż sześciokrotna stawka minimalna, będąca podstawą dla jego zasądzenia. To ograniczenie dotyczy zarówno adwokatów radców prawnych, jak i rzeczników patentowych.
- Brak podobnego zapisu w projekcie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości odnoszącego się do doradców podatkowych i ustalanie ich wynagrodzeń w oparciu o sztywne stawki (§ 2 pkt 1 projektu) może dziwić zwłaszcza, że w postępowaniu przed sądami administracyjnymi doradca podatkowy i rzecznik patentowy traktowani są w sposób jednolity, co wynika chociażby z brzmienia przepisu art. 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - czytamy w przyjętej 16 grudnia 2010 roku uchwale KRS. Rada zwraca też uwagę na to, że autorzy projektu nowego rozporządzenia nie uzasadniają swojej propozycji określenia odmiennych zasad ustalania wynagrodzenia za czynności podejmowane przed sądami administracyjnymi przez ustanowionych z urzędu pełnomocników wymienionych kategorii i, co za tym idzie, różnego ich w tym zakresie traktowania.
W przypadku ustanowionych z urzędu adwokatów, radców prawnych czy rzeczników patentowych, którzy dokonują czynności przed sądami administracyjnymi sąd, zgodnie z treścią tych rozporządzeń, ustalając ich wynagrodzenie bierze pod uwagę niezbędny nakład pracy, charakter sprawy a w odniesieniu do adwokatów i radców także wkład pracy w przyczynienie się do wyjaśnienia sprawy i jej rozstrzygnięcia (odpowiednio § 2 pkt 1, § 2 pkt 1 i § 2 pkt 2). Ustalone w ten sposób wynagrodzenie nie może być jednak wyższe niż sześciokrotna stawka minimalna, będąca podstawą dla jego zasądzenia. To ograniczenie dotyczy zarówno adwokatów radców prawnych, jak i rzeczników patentowych.
- Brak podobnego zapisu w projekcie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości odnoszącego się do doradców podatkowych i ustalanie ich wynagrodzeń w oparciu o sztywne stawki (§ 2 pkt 1 projektu) może dziwić zwłaszcza, że w postępowaniu przed sądami administracyjnymi doradca podatkowy i rzecznik patentowy traktowani są w sposób jednolity, co wynika chociażby z brzmienia przepisu art. 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - czytamy w przyjętej 16 grudnia 2010 roku uchwale KRS. Rada zwraca też uwagę na to, że autorzy projektu nowego rozporządzenia nie uzasadniają swojej propozycji określenia odmiennych zasad ustalania wynagrodzenia za czynności podejmowane przed sądami administracyjnymi przez ustanowionych z urzędu pełnomocników wymienionych kategorii i, co za tym idzie, różnego ich w tym zakresie traktowania.