W przypadku ustanowionych z urzędu adwokatów, radców prawnych czy rzeczników patentowych, którzy dokonują czynności przed sądami administracyjnymi sąd, zgodnie z treścią tych rozporządzeń, ustalając ich wynagrodzenie bierze pod uwagę niezbędny nakład pracy, charakter sprawy a w odniesieniu do adwokatów i radców także wkład pracy w przyczynienie się do wyjaśnienia sprawy i jej rozstrzygnięcia (odpowiednio § 2 pkt 1, § 2 pkt 1 i § 2 pkt 2). Ustalone w ten sposób wynagrodzenie nie może być jednak wyższe niż sześciokrotna stawka minimalna, będąca podstawą dla jego zasądzenia. To ograniczenie dotyczy zarówno adwokatów radców prawnych, jak i rzeczników patentowych.
- Brak podobnego zapisu w projekcie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości odnoszącego się do doradców podatkowych i ustalanie ich wynagrodzeń w oparciu o sztywne stawki (§ 2 pkt 1 projektu) może dziwić zwłaszcza, że w postępowaniu przed sądami administracyjnymi doradca podatkowy i rzecznik patentowy traktowani są w sposób jednolity, co wynika chociażby z brzmienia przepisu art. 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - czytamy w przyjętej 16 grudnia 2010 roku uchwale KRS. Rada zwraca też uwagę na to, że autorzy projektu nowego rozporządzenia nie uzasadniają swojej propozycji określenia odmiennych zasad ustalania wynagrodzenia za czynności podejmowane przed sądami administracyjnymi przez ustanowionych z urzędu pełnomocników wymienionych kategorii i, co za tym idzie, różnego ich w tym zakresie traktowania.