W związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony i w następstwie politycznych uzgodnień w sprawie dystrybucji między państwami członkowskimi miejsc w Parlamencie Europejskim, zmianie uległa liczba posłów do Parlamentu wybieranych w naszym kraju. Zmiana ta nastąpiła w trakcie trwania kadencji, a sytuacji takiej nie przewidują przepisy Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego. Konieczne więc było przyjęcie odpowiednich regulacji, które umożliwiłyby obsadzenie dodatkowego mandatu.
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o zasadach obsadzenia w kadencji trwającej w latach 2009-2014 dodatkowego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 56, poz. 337) przewiduje obsadzenie tego mandatu na podstawie wyników głosowania w wyborach do PE przeprowadzonych w dniu 7 czerwca 2009 r. przy zastosowaniu odpowiednio zasad przydzielania mandatów przewidzianych w Ordynacji wyborczej i przy założeniu, że wybieranych byłoby nie 50, a 51 posłów. Na Państwową Komisję Wyborczą nałożony został obowiązek ogłoszenia w formie obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i podania do wiadomości publicznej informacji o pośle obsadzającym mandat i wręczenia mu zaświadczenia o wyborze. Ponadto Marszałek Sejmu został zobowiązany, do przesłania Przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego zawiadomienia o obsadzeniu dodatkowego mandatu wraz z wymaganymi dokumentami niezwłocznie po ogłoszeniu obwieszczenia.