Wprowadzenie regulacji, które pozwolą na wystąpienie przez określone podmioty z wnioskiem do Ministra Finansów o dokonanie interpretacji ogólnej związane jest z przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki projektem założeń ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Nowe przepisy mają poszerzyć sferę wolności obywatelskiej i gospodarczej.
W jednej ze zmian w obrębie prawa podatkowego resort gospodarki proponuje wprowadzenie uprawnienia dla reprezentatywnej organizacji związkowej w rozumieniu art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080) oraz reprezentatywnej organizacji pracodawców w rozumieniu art. 7 ust. 3 tej ustawy do wystąpienia z wiążącym Ministra Finansów wnioskiem o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wniosek taki ma zawierać uzasadnienie: konieczność dokonania interpretacji ogólnej z uwagi na zapewnienie jednolitego stosowania prawa oraz przedstawienie stanu faktycznego i prawnego wymagającego wydania takiej interpretacji. Przedmiotowy wniosek powinien zostać rozpatrzony bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni. W odniesieniu do trybu wydawania tych interpretacji zastosowanie powinny mieć odpowiednio przepisy dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych.
Przypomnijmy, że zgodnie z aktualnym stanem prawnym (art. 14a Ordynacji podatkowej) minister finansów wydając interpretację ogólną dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W obecnym stanie prawnym interpretacja ogólna ma więc charakter wykładni przepisów prawa podatkowego. Należy zauważyć jednak, że z brzmienia przedmiotowego przepisu wynika, że podmiotem decydującym o potrzebie dokonania interpretacji ogólnej jest wyłącznie Minister Finansów. Przepisy także nie formułują tego, w jaki sposób Minister Finansów powinien oceniać potrzebę dokonania i opublikowania interpretacji ogólnych.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 25 marca 2011 r.