Komisja Finansów Publicznych zajęła się kwestią zmian legislacyjnych dotyczących wymagań związanych z korzystaniem z faktur w formie elektronicznej. Zagadnienie to jest pochodną problemu podpisów elektronicznych, ale nie mniej ważne – a w znacznym stopniu mogące zmienić swój kształt prawny w wyniku tejże nowelizacji. - Upowszechnienie e-fakturowania wpisuje się w budowę w Polsce społeczeństwa informacyjnego – podkreśla ekspert Pracodawców RP, Adam Kwaśnik. Przypomina on również, że Unia Europejska promuje ideę zastępowania tradycyjnych faktur elektronicznymi rozliczeniami, nie tylko w sektorach B2B (Business-to-Business), B2C (Business-to-consumer), ale także w sektorze usług świadczonych przez instytucje publiczne. Pozytywnym sygnałem są pojawiające się ostatnio doniesienia prasowe, w których Ministerstwo Finansów wyraża wolę wydania nowego rozporządzenia wykonawczego określającego prawnie dopuszczalne metody elektronicznego fakturowania. Podatnicy nie mogą jednak polegać na doniesieniach prasowych tylko muszą opierać swoją działalność o regulacje powszechnie obowiązującego prawa. - Dlatego też Pracodawcy RP popierają rozwiązania zaproponowane w projekcie, polegające na liberalizacji przepisów odnoszących się do fakturowania w formie elektronicznej na poziomie ustawowym. Wprowadzenie zmian w samej ustawie zapewniłoby większą stabilność przepisów, których zmiana nie byłaby uzależniona tylko i wyłącznie od woli ministra finansów – mówi Adam Kwaśnik.
Coraz bliżej do podpisu elektronicznego
Sejmowa Komisja Finansów Publicznych pozytywnie rekomendowała projekt zmian w ustawach o podpisie elektronicznym, podatku od towarów i usług, ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz Kodeksu cywilnego.