Ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym jest związana z planowanym przesunięciem terminu wdrożenia projektu informatycznego CEPiK 2.0. Projekt ten był realizowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych od września 2013 r. Jego celem jest przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów, centralnej ewidencji kierowców, a także budowa centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych. Podstawowym aktem prawnym, który miał stworzyć ramy prawne do realizacji projektu CEPiK 2.0, jest ustawa z lipca 2015 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakłada ona poszerzenie danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów i w centralnej ewidencji kierowców.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wTomasz Zdzikot powiedział w Sejmie, że na obecnym etapie prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym nie ma oficjalnego stanowiska Rady Ministrów. Niemniej jednak ten projekt jest nie tylko za słuszny i uzasadniony, ale też za konieczny. Faktem jest to, projekt CEPiK 2.0 nie jest przygotowany do wdrożenia 4 stycznia 2016 r., jak wcześniej planowano.
Podsekretarz Zdzikot dodał, że bazowa z lipca o nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym przewidywała do wydania przez ministra właściwego ds. wewnętrznych 25 aktów wykonawczych. Spośród tych aktów wykonawczych cały czas do wydania pozostają 22. Te 22 rozporządzenia uzyskały roboczą, wstępną akceptację komisji wspólnej rządu i samorządu. To na razie jest etap prac legislacyjnych, który teoretycznie daje możliwość wydania tych rozporządzeń w tym roku. W pozostałym zakresie pozostaje do wydania jeszcze 5 aktów wykonawczych w gestii ministra właściwego ds. infrastruktury, zatem na dzień dzisiejszy wdrożenie systemu CEPiK 2.0 wymaga jeszcze wydania 27 aktów wykonawczych.
Jeżeli chodzi o audyt procesu wdrażania CEPiK 2.0,to we wszystkich resortach,trwają w tej chwili audyty związane z raportami otwarcia poszczególnych ministerstw.
Źródło: obrady plenarne Sejmu 9 grudnia 2015 r.
Dowiedz się więcej z książki | |
Poszukiwanie dowodów przestępstw gospodarczych
|