Rozpatrywany przez Sejm projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników ma zwiększyć bezpieczeństwo danych chronionych tajemnicą skarbową. Informacje, rozproszone obecnie w 401 bazach urzędów skarbowych, zostaną zgromadzone w jednym centralnym rejestrze - twierdzi MF.
Niestety, nie ma żadnej gwarancji, że informacje zostaną użyte do czystej statystyki (np. liczby osób, które skorzystały z ulgi na internet) i że zostaną zanonimizowane (czyli pozbawione danych osobowych) - mówią eksperci i alarmują: to może naruszyć konstytucyjne prawo Polaków do prywatności. Przeciwko proponowanym zmianom opowiada się też Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Zdaniem resortu finansów, o
becny system jest nieefektywny i kosztowny, a potrzebę jego zmiany postulowano już od lat. - Obecnie, w związku z powstawaniem Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów, powstaną możliwości techniczne centralnego gromadzenia danych – wynikających z deklaracji podatkowych – w celach analityczno-sprawozdawczych. Dzięki temu bezpieczeństwo tych danych, przetwarzanych zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych oraz tajemnic ustawowo chronionych, w tym tajemnicy skarbowej, znacząco wzrośnie. Warto ponadto przypomnieć, że Minister Finansów – jako organ podatkowy – jest już obecnie uprawniony do wglądu do danych i akt chronionych tajemnicą skarbową, a Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych oraz partnerzy społeczni nie kwestionowali dopuszczalności proponowanych zmian - można przeczytać w komunikacie MF, opublikowanym 30 czerwca br., po publikacjach prasowych krytycznie odnoszących się do projektu.
Zdaniem autorów tego dokumentu, p
otrzebę zmian w tym kierunku wyraził też Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z dnia z dnia 20 listopada 2002 r. sygn. akt K 41/02 wskazał, że „Aparat podatkowy nie wytworzył (…) właściwego systemu przetwarzania danych, ich odpowiedniego agregowania oraz przesyłania między organami tych samych i różnych szczebli. W tym tkwi słabość efektywności jego działania, a nie w braku narzędzi pozwalających na uzyskanie informacji.” Wprowadzenie opisanych rozwiązań ma szczególne znaczenie dla usprawnienia i zwiększenia efektywności administracji podatkowej i bazuje na doświadczeniach nowoczesnych administracji skarbowych w innych krajach.