Londyn pozostaje centrum europejskiego rynku finansowego i jako międzynarodowe centrum finansowe mieści siedziby niemal wszystkich międzynarodowych dostawców usług finansowych lub globalnych banków.

1. Bieżące transakcje

Zdaniem r. pr. G. Kuźmy, Brexit nie powinien mieć istotnego wpływu na dotychczasowe transakcje. Prawa i obowiązki stron (w tym banków i instytucji finansowych) powinny pozostać takie same. Ewentualne problemy mogą wynikać z przepisów, które bezpośrednio odnoszą się do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, ale takie przypadki powinny być rozpatrywane zgodnie z intencjami stron wskazanymi w umowie i normalnie stosowanymi zasadami interpretacji. Wybór prawa, jak również sądu i egzekucji powinny nadal być przestrzegane.

1.1. Usługi bankowe

Dyrektywa 2013/36/UE dotycząca wymogów kapitałowych (CRD IV) reguluje aktywność bankową w UE. Dyrektywa ta nie przewiduje żadnych warunków dostępu dla państw trzecich. Jako że Wielka Brytania po procesie wyjścia będzie krajem trzecim dla UE, przedsiębiorstwa, które zamierzają świadczyć usługi bankowe w Wielkiej Brytanii, będą zmuszone do założenia oddziału w Wielkiej Brytanii, chyba że istniejący system paszportyzacji UE będzie kontynuowany. Jeśli jednak system ten wygaśnie konieczne będą zmiany modelu biznesowego a także struktury.

1.2. Fundusze

Wpływ Brexit na zarządzaniu funduszami zależy od tego, czy fundusz jest w Wielkiej Brytanii, UE czy jest spoza UE. 23 lipca 2014 r. Unia Europejska przyjęła dyrektywę 2014/91/UE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w odniesieniu do funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń i sankcji. Możliwe jest, że w ramach reżimu systemu UCITS, skutkiem Brexitu byłoby wymaganie od funduszy brytyjskich posiadania siedziby na terenie UE lub zarządzania przez spółkę z terenu UE.

Dopiero po ostatecznym wyjściu UK będzie jasne, czy konieczna będzie zmiana miejsca siedziby funduszy czy też system paszportyzacji UE będzie kontynuowany.

2. Nowe transakcje

Jeżeli chodzi o nowe transakcje wszystko zależy od tego, jak długo potrwa proces wyjścia Wielkiej Brytanii z UE - jedyny czynnik, który może być bardzo istotny w tym przypadku nie ma charakteru prawnego – transakcje będą prawdopodobnie dotknięte niepewnością. Także fakt, że rynek finansowy zawsze wrażliwy, może doświadczyć burzliwego okresu, w krótkim i średnim terminie. Ogólnie jest to dość prawdopodobne, że Brexit może opóźnić niektóre transakcje albo wpłynąć na ich rozłożenie w czasie. Możliwe jest, że w niektórych przypadkach kredytów lub finansowania kapitałowego, Brexit lub jego skutki będą szczegółowo rozważane. Jest jednak mało prawdopodobne, że kredytodawcy będą żądać dodatkowych zapisów w wypadku niewykonania zobowiązań lub obowiązkowych przedpłat w umowach kredytowych.

Nowe umowy lub umowy zawarte po referendum, ale przed wyjściem Wielkiej Brytanii powinny w pewnym stopniu brać pod uwagę Brexit a odpowiednie zapisy powinny zostać uwzględnione. Istnieje również ryzyko, że wynegocjowane regulacje mogą zastąpić zapisy strony zawarte w umowie. Trzeba również wziąć pod uwagę wpływ na umowy połączone, takie jak umowy kredytowe i niektóre powiązane z nimi dokumenty zabezpieczające.

3. Transakcje transgraniczne

Jest absolutnie konieczne, aby ustalić pewną stabilność i ramy prawne w okresie przejściowym, które zapewnią firmom EOG możliwość nieprzerwanego prowadzenia działalności gospodarczej w ramach ww. systemu paszportyzacji w całej UE i w Wielkiej Brytanii jako kraju spoza UE. Taka ciągłość systemu paszportyzacji może dać brytyjskim i europejskim instytucjom finansowym wiarę w Londyn jako miejsce siedziby wielu globalnych firm. Głównym czynnikiem jest to, że iteracja wspomnianej powyżej regulacji systemu sektora bankowego CRD IV - nie zapewnia dostępu państw trzecich.

W przeciwieństwie do CRD IV struktury regulacyjne zgodne z dyrektywą MiFID (dyrektywa 2004/39/WE w sprawie rynków instrumentów finansowych), która umożliwia dostęp do transgranicznej wymiany, izb rozliczeniowych i depozytariuszy ma na celu zapewnienie dostępu dla państw trzecich.

Sytuacja Wielkiej Brytanii po Brexicie będzie prawdopodobnie zbliżona do statusu Norwegii, ale o tym będzie można się przekonać po wykonaniu wszystkich niezbędnych umów. Co więcej, może okazać się, że Wielka Brytania i podmioty mające siedzibę w Wielkiej Brytanii (a także osoby prywatne) nie mogą zwracać się do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, jednak jest to temat na odrębne rozważania.

Zob. też:

>>Brexit: praktyczne skutki dla przedsiębiorców, cz. 1>>

>>Brexit: praktyczne skutki dla przedsiębiorców, cz. 2>>

>>Brexit: praktyczne skutki dla przedsiębiorców, cz. 4>>

>>Brexit: praktyczne skutki dla przedsiębiorców, cz. 5>>

>>Brexit: praktyczne skutki dla przedsiębiorców, cz. 6>>

-----------------------------

* Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu.