Zgodnie z nowymi przepisami programy na żądanie, które zagrażają fizycznemu, psychicznemu bądź moralnemu rozwojowi osób niepełnoletnich muszą mieć odpowiednie zabezpieczenia techniczne (osobiste numery identyfikacyjne, systemy filtrowania i identyfikacji treści). Dzięki nim najmłodsi nie będą mieć dostępu do tego typu treści. Ponadto programy na żądanie muszą być odpowiednio oznaczone, by potencjalny telewidz zaraz po włączeniu audycji mógł się dowiedzieć, dla której kategorii wiekowej oglądany program może być szkodliwy. O wszystkich stosowanych zabezpieczeniach musi być poinformowana Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Co więcej należy promować audycje europejskie. I tak minimum 15 procent audycji spośród wszystkich programów oferowanych przez danego dostawcę muszą stanowić audycje europejskie. Programy wytworzone w języku polskim muszą z kolei stanowić co najmniej 10 procent oferty, a audycje europejskie niezależnych producentów – minimum 5 procent. Według opinii Krajowej Rady nałożony na dostawców obowiązek udostępnienia takiej ilości programów producentów niezależnych może mieć niestety negatywny wpływ na rozwój tego sektora w Polsce.
Znowelizowana ustawa wyjaśnia czym jest przekaz handlowy, reklama, ukryty przekaz handlowy czy lokowanie produktu. Ukryty przekaz handlowy, czyli reklamowanie w serialach, filmach czy programach rozrywkowych produktów bez poinformowania telewidzów, że mają do czynienia z reklamą, będzie zakazany. Dozwolone będzie natomiast odpłatne przedstawianie danych produktów bądź nawiązywanie do nich w audycji. Artykuły będą mogły być umieszczane m.in. w filmach kinematograficznych, audycjach sportowych i rozrywkowych. Program, w których taki produkt się pojawi, musi być odpowiednio oznaczony.
Programem dla najmłodszych będą – zgodnie z nową definicją - wszystkie programy, które ze względu na czas nadawania i treści w nich zawarte przeznaczona jest dla dzieci, które nie skończyły jeszcze 12 roku życia. Wprowadzenie tej definicji według twórców nowych regulacji, czyli Ministerstwa Kultury, ma skutecznie uniemożliwić przerywanie takich programów reklamami. Audycjom dla dzieci nie powinny również towarzyszyć przekazy handlowe, które dotyczą artykułów spożywczych oraz niektórych napojów.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna