Istotą sporu o właściwość jest to, że dwa organy mają rozbieżne stanowiska w kwestii swojej właściwości. Każdy z pozostających w sporze organów uważa się za niewłaściwy. Taka sytuacja zachodzi w tej sprawie, bowiem zarówno Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdańsku jak i Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kamiennej Górze uznają się za niewłaściwe do rozpoznania wniosku o udzielenie świadczenia niepieniężnego z opieki społecznej oraz wniosku o refundację należności za udzielone świadczenia z pomocy społecznej.
Naczelny Sąd Administracyjny przyjął, że podstawą prawną dla ustalenia właściwości miejscowej w przypadku spraw z zakresu pomocy społecznej dla osób bezdomnych jest przepis art. 101 ust. 2 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.). Stanowi on, że w przypadku osoby bezdomnej właściwą miejscowo jest gmina ostatniego miejsca zameldowania. Powyższa regulacja ma na celu zagwarantowanie bezdomnemu, który z oczywistych powodów częściej niż inne osoby zmienia miejsca zamieszkania, łatwy dostęp do świadczeń z pomocy społecznej. Z ustaleń NSA wynika, że osoba, której sprawa dotyczy, jest osobą bezdomną. Nie zamieszkuje ona w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy oraz nie jest nigdzie zameldowana na pobyt stały w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Zdaniem NSA skoro ostatnim miejscem zameldowania bezdomnego była miejscowość Kamienna Góra, to organem właściwym do rozpoznania jego wniosku o przyznanie świadczenia z pomocy społecznej jest Burmistrz Gminy Kamienna Góra.
Postanowienie NSA z dnia 7 lipca 2010 r., sygn. akt I OW 60/10

Anna Dudrewicz
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad