Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego od oleju napędowego wykorzystywanego w produkcji rolnej w 2026 r.

Wyższa stawka zwrotu akcyzy

Zaproponowana na przyszły rok stawka w wysokości 1,50 zł jest zgodna z projektem ustawy budżetowej, w której na postępowanie w sprawie zwrotu podatku akcyzowego i jego wypłatę przewidziano 2,013 mld zł.

- Podwyższenie wysokości stawki o 0,04 zł w odniesieniu do obecnej stawki zwrotu podatku akcyzowego wynika z konieczności zapewnienia producentom rolnym stabilności ekonomicznej w obliczu dynamicznie rosnących kosztów produkcji rolnej oraz nieprzewidywalnych wahań na rynkach rolnych – czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

MRiRW przyznaje, że w ostatnich latach rentowność gospodarstw ulega obniżeniu za sprawą wzrostu cen oleju napędowego, przy jednoczesnym spadku cen płodów rolnych.

- Podwyższenie stawki zwrotu podatku akcyzowego ma na celu częściowe zrekompensowanie tych obciążeń, wspierając konkurencyjność polskiego rolnictwa oraz bezpieczeństwo żywnościowe kraju – dodaje resort.

Zasady zwrotu akcyzy dla rolników

Zwrot podatku akcyzowego następuje na podstawie wniosków składanych w gminie przez producentów rolnych i jest realizowany w cyklach sześciomiesięcznych. Kwotę zwrotu ustala się jako iloczyn ilości zakupionego oleju napędowego i stawki zwrotu. Obowiązuje roczny limit, przy ustalaniu którego bierze się pod uwagę powierzchnię użytków rolnych oraz liczbę określonych zwierząt gospodarskich będących w posiadaniu lub współposiadaniu danego producenta