Zmiany w podatkach dochodowych - Sejm pracuje nad sześcioma projektami
Do prac w sejmowej komisji finansów trafiło sześć projektów nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych. Projekty te przewidują zmiany zarówno korzystne jak i niekorzystne dla podatników, w tym m.in. podwyżkę progów podatkowych PIT, obniżenie limitu przychodów dla przedsiębiorców na ryczałcie, podwyżkę podatku dla fundacji rodzinnej, stawę 22 proc. CIT dla największych spółek i zwiększenie daniny solidarnościowej do 5 proc. W planach jest też przedłużenie o kolejne10 lat ulgi na robotyzację oraz likwidacja ulgi na ekspansję.

Sejm przeprowadził we wtorek wieczorem pierwsze czytania sześciu projektów nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych. Projekty trafiły do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych.
Projekt nowelizacji ustaw o PIT, CIT i ryczałcie (druk sejmowy nr 3147) przewiduje korzystne zmiany dla osób opodatkowanych według skali podatkowej. Po zmianach skala będzie miała trzy przedziały dochodowe:
- pierwszy do 130 tys. zł ze stawką 12 proc.,
- drugi będzie obejmował dochody w przedziale ponad 130 tys. zł do 150 tys. zł ze stawką 24 proc.
- trzeci będzie obejmował dochody przekraczające 150 tys. zł ze stawką 32 proc.
Obecnie obowiązuje jeden próg podatkowy 120 tys. zł i stawki 12 i 32 proc.
Jak mówił w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman, te zmiany to ukłon w stronę osób na etacie, które zapłacą dzięki nim niższy podatek. Jednocześnie projekt zawiera źródła finansowania obniżki PIT.
Mapa ryzyk podatkowych - sprawdź, które rozliczenia wymagają pogłębionej weryfikacji - czytaj w LEX >
Ten sam projekt przewiduje niekorzystne zmiany dla przedsiębiorców na ryczałcie. Limit warunkujący opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostanie obniżony z 2 mln euro do 250 tys. euro, czyli ośmiokrotnie. Podatnik będzie mógł płacić w 2027 r. ryczałt, o ile jego przychody nie przekroczą w 2026 r. równowartości 250 tys. euro. Jeśli zaś w trakcie 2027 r. przychody przekroczą 300 tys. euro., to prawo do ryczałtu straci dopiero od 2028 r. Jednak za 2027 r. od nadwyżki ponad 300 tys. euro zapłaci 17 proc.
- Ryczałt jest formą skrajnie niesprawiedliwą. I tu bym postawił kropkę - powiedział wiceminister Neneman.
Projekt zakłada też podwyższenie o 3 punkty procentowe podstawowej (19 proc.) stawki CIT – do 22 proc. dla największych podatników, których przychody osiągnięte w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 50 mln euro oraz podatkowych grup kapitałowych.
Zaproponowano też podwyższenie daniny solidarnościowej - z 4 do 5 proc.
Sejm przeprowadził też pierwsze czytania dwóch projektów poselskich (druki nr 3122 i 3156), dotyczących zmian w skali podatkowej PIT.
Kolejny projekt nowelizacji ustaw o PIT, CIT i ryczałcie (nr 3137) zakłada - jak argumentuje Ministerstwo Finansów - szereg zmian uszczelniających. Wprowadza m.in. stawkę 17 proc. ryczałtu z tytułu umowy najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze zawartej z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (spółki osobowej i kapitałowej, w której są wspólnikami, członkami zarządu, itp.). Projekt przewiduje też opodatkowanie stawką 15 proc. ryczałtu przychodów z najmu powyżej 100 tys. zł (prywatnego, jak i w ramach działalności gospodarczej) świadczonego na rzecz podmiotów powiązanych. Obecnie od nadwyżki ponad 100 tys. zł płaci się 12,5 proc.
Projekt nr 3137 zakłada też zmiany w CIT estońskim. Wybór ryczałtu nie będzie możliwy w trakcie roku podatkowego. Jednocześnie zaproponowano abolicję dla podatników, którzy wybrali estoński CIT w trakcie roku podatkowego, lecz nie dopełnili wymogów związanych z prawidłowym sporządzeniem sprawozdania finansowego. Jako ukryte zyski zostaną opodatkowane również wypłaty pokrywane z zysków wypracowanych we wcześniejszym okresie, sprzed wejścia w estoński CIT.
Legislacja podatkowa pod kontrolą - sprawdź w LEX, na jakim etapie są projekty zmian >
Inny projekt nowelizacji ustaw o PIT, CIT i ryczałcie (druk nr 3148) ma ograniczyć możliwość wykorzystywania fundacji rodzinnej do celów optymalizacji. Zakłada podwyższenie stawki podatku przy wypłacie środków z fundacji rodzinnej z 15 proc. do 19 proc. oraz wprowadzenie dwuletniego okresu posiadania aktywa przez fundację przed skorzystaniem z preferencji podatkowych. Projekt rozszerza też zwolnienie z PIT na świadczenia otrzymywane przez dzieci i wnuki rodzeństwa fundatora oraz dzieci i wnuki jego pasierba. Preferencje podatkowe fundacji rodzinnej nie będą obejmowały przychodów z krótkoterminowego najmu nieruchomości.
Natomiast projekt nowelizacji ustaw o PIT, CIT i ryczałcie (nr druku 3149) dotyczy ulg podatkowych. Zakłada przedłużenie na kolejne 10 lat ulgi podatkowej na robotyzację. Nie zwiększy się jednak 50-procentowy limit odliczenia, a z odliczenia będzie można skorzystać tylko przez odpisy amortyzacyjne. Projekt zakłada też zwiększenie o 100 proc. ulgi dla honorowych dawców krwi. Rząd planuje natomiast likwidację ulgi na ekspansję i ulgi na internet.








