Pytanie

W jaki sposób należy zastosować się do art. 24d u.p.d.o.f. i art. 15b u.p.d.o.p. w przypadku faktury z płatnością rozłożoną na raty np. 12?

Odpowiedź

W przypadku faktury z płatnością rozłożoną na raty, podatnik winien zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów, a następnie po 90 dniach zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o niezapłacone jeszcze raty.
Przy każdej spłacie kolejnej raty podatnik winien zwiększyć koszty uzyskania przychodów o kwotę spłaconej raty.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisami art. 24d ust. 1 i 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku), kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.
Na podstawie art. 24d ust. 3 u.p.d.o.f. zmniejszenia, o którym mowa w art. 24d ust. 1 lub 2 u.p.d.o.f., dokonuje się w miesiącu, w którym upływa termin określony w tych przepisach.

Z kolei na mocy art. 24d ust. 4 u.p.d.o.f., jeżeli po dokonaniu zmniejszenia zobowiązanie zostanie uregulowane, podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększa koszty uzyskania przychodów o kwotę dokonanego zmniejszenia.

Podobnie stanowią przepisy art. 15b ust. 1-4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).