Ubezpieczyciele nie uwzględniają podatku od towarów i usług przy wypłacie odszkodowania z autocasco. Sprawa, mimo że ciągnie się od kilku lat, nadal przysparza poszkodowanym problemów.

Eksperci wyjaśniają, że wypłata odszkodowania w kwocie netto czy brutto zależy od tego, czy poszkodowany jest podatnikiem VAT i czy ma możliwość jego odliczenia. Ważne jest też, czy umowa z klientem została zawarta w odniesieniu do sumy ubezpieczenia netto czy brutto. Osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może odliczyć VAT zawartego w cenie towaru lub usługi. I to mimo że kierowca, który płaci za remont auta, ponosi koszt tego podatku. Dlatego też kwota odszkodowania powinna zawierać VAT.

Ta sama zasada powinna być stosowana do przedsiębiorców, którzy nie mogą odliczać podatku. Dotyczy to na przykład podatników, którzy świadczą usługi zwolnione z VAT. Takie stanowisko potwierdza Sąd Najwyższy. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów również nie zgadza się na takie praktyki. Urząd bada podpisywane przez ubezpieczycieli umowy. Sprawdza, czy nie stosują niedozwolonych klauzul, za które grożą surowe kary. Gdy kontrola UOKiK nie pomaga, a zakład ubezpieczeniowy nie zwraca uwagi na orzecznictwo SN, podatnikowi zostaje wniesienie sprawy do sądu i walka o wypłatę VAT.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 25 marca 2011 r.