Projekt zapowiada między innymi zmianę definicji działalności gospodarczej (której prowadzenie jest podstawową cechą statusu podatnika VAT). Definicja działalności gospodarczej ma zostać oczyszczona z resztek pozostałości po ustawie VAT z 1993 r. i będzie odpowiadała temu pojęciu działalności gospodarczej, które występuje w przepisach unijnych. Zgodnie z nową definicją działalność gospodarcza ma obejmować wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza ma obejmować również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zniknął zatem z definicji fragment o czynnościach jednorazowych, jeśli zostały wykonane w okolicznościach wskazujących na zamiar częstotliwości.

Zmienione mają być również przepisy, które określają podatników z tytułu importu usług, z tytułu dostawy, dla której podatnikiem jest nabywca oraz z tytułu nabycia złomu i niektórych innych odpadów. Są to jednak raczej zmiany o charakterze redakcyjnym.

Status podatnika ma otrzymać przedstawiciel podatkowy, co zdaniem Bartoszewskiego wydaje się jednak błędem. Jak zauważa autor komentarza, owszem w polskiej ustawie pod pojęciem podatnika rozumie się zarówno podatników (w rozumieniu przepisów unijnych), jak i osoby zobowiązane do zapłaty podatku (w rozumieniu przepisów unijnych) i stąd też przedstawiciel podatkowy jako podmiot zobowiązany do zapłaty podatku, mógłby zostać określony jako „podatnik". Wydaje się to jednak łamać pewną konwencję i kreować pewne pomieszanie. Lepszym – chyba jednak – rozwiązaniem jest dotychczasowe określenie, że przedstawiciel podatkowy może być w określonych przypadkach zobowiązany do zapłaty podatku, zamiast nazywanie go podatnikiem.

W projekcie proponuje się wyodrębnienie regulacji dotyczących przedstawiciela podatkowego w nowym rozdziale i nowym artykule (art. 18a). Nie będą to przy tym regulacje merytorycznie nowe, lecz raczej regulacje przeniesione z innych przepisów ustawy oraz z przepisów wykonawczych.

Komentarz omawiający najważniejsze projektowane zmiany w podatku od towarów i usług, jakie mają być wprowadzone 1 stycznia 2013 r. dostepny jest w publikacji Vademecum Głównego Księgowego.