Z badania przeprowadzonego za zlecenie JBcomm prawie połowa ankietowanych przedsiębiorstw zatrudniających poniżej 500 osób nie wie czym jest CSR, a na pytanie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu padają bardzo różne odpowiedzi. Najczęściej wskazywano na odpowiedzialne zarządzanie, wspieranie społeczności lokalnej i uczciwość. Jako przyczyny zaangażowania społecznego małych i średnich firm podawane jest poczucie odpowiedzialności, poprawa wizerunku firmy, ale ponad 20% firm miała problem z jednoznaczną odpowiedzią na pytanie o powody podejmowania działań z zakresu CSR. Przyczyną słabej pozycji CSR w sektorze MSP są pierwszym rzędzie ograniczenia budżetowe, trudnością są także przeszkody natury formalno-prawnej i brak specjalistów z zakresu CSR(1) .

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest odpowiedzią na cztery kategorie problemów pojawiających się w firmach:
- w stosunkach pracy, np. zapewnienie bezpieczeństwa pracy, likwidacja dyskryminacji,
- ochronie środowiska , m.in. troska o zdrowie ludzi, ekologię, zrównoważony rozwój,
- zwalczaniu korupcji,
- ochronie konsumentów, np. rzetelne informowanie o usługach/produktach, uczciwa reklama, respektowanie prywatności.

Koncepcja CSR ma swoich zwolenników, ale także przeciwników. Pierwsi podkreślają, że programy CSR przyczyniają się do zapobiegania konfliktom z otoczeniem, zwiększają atrakcyjność firmy z perspektywy pracowników oraz klientów ceniących wartości etyczne. Krytycy zwracają uwagę na to, że prawdziwą naturą biznesu jest maksymalizacja zysku, a nie społeczne zaangażowanie, które może być nawet postrzegane jako dodatkowe obciążenie w sytuacji, gdy obowiązki społeczne są spełniane poprzez płacenie podatków.
Z punktu widzenia public relations CSR może stanowić ważny element działań komunikacyjnych firmy skierowanych na kształtowanie wizerunku i reputacji (2).
 

(1) Źródło: http://jbcomm.pl

(2) K. Wójcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Oficyna a Wolters Kluwer Biznes, Warszawa 2013 r.