Podatek tonażowy został wprowadzony w 2006 r. Miał on odwrócić tendencję rejestrowania polskich statków pod obcymi banderami oraz zwiększyć konkurencyjność polskich przedsiębiorstw żeglugowych. Podatek tonażowy jest podatkiem zryczałtowanym, którego wysokość zależy od pojemności netto statku i okresu jego eksploatacji, a nie od zysku z działalności - jak w przypadku podatku dochodowego.

Jednak w rozumieniu przepisów unijnych podatek tonażowy stanowi środek pomocy publicznej, jego wprowadzenie wymagało więc akceptacji Komisji Europejskiej. W 2009 r. KE uznała, że jest on zgodny z wewnętrznym rynkiem UE, ale w ustawie z 2006 r., wprowadzającej podatek tonażowy, należy dokonać zmian.

W uchwalonej przez Sejm nowelizacji określono, że przedsiębiorca żeglugowy nie będzie mógł odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Ponadto podatkiem tonażowym będzie można objąć holowniki i pogłębiarki - o ile świadczą one usługi transportu morskiego. (PAP)

her/ je/ jra/