Z wnioskiem o interpretację wystąpił samorządowy zakład budżetowy utworzony przez miasto na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Zakład jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która realizuje zadania własne miasta. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku CIT oraz podatku od towarów i usług. Dokonując rozliczeń ww. podatków posługuje się swoim numerem identyfikacji podatkowej.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[397,388,73,28,11,2],"dataValuesNormalized":[9,9,2,1,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Wzory i narz\u0119dzia","Procedury"],"colors":["#940C72","#EA8F00","#007AC3","#85BC20","#232323","#E5202E"],"maxValue":899,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Od 1 stycznia 2016 r. miasto planuje objąć samorządowe zakłady budżetowe centralizacją rozliczania podatku VAT, w związku z czym powstała wątpliwość, czy dla potrzeb rozliczania CIT zakład powinien posługiwać się swoim dotychczasowym odrębnym od miasta numerem NIP.

Dyrektor IS w Katowicach potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że jeżeli zakład budżetowy na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych pozostaje odrębnym podatnikiem to powinien na potrzeby tych rozliczeń posługiwać się swoim odrębnym NIP.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy są obowiązani podawać identyfikator podatkowy na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe lub celne.

Pomimo znaczących modyfikacji w zakresie sposobu rozliczania podatku VAT przez jednostki samorządu terytorialnego oraz prowadzone przez nie jednostki i zakłady budżetowe, przepisy ustawy obligują zakład do samodzielnego rozliczania podatku CIT.

Interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Katowicach z 15 stycznia 2016 r., IBPP1/4512-1020/15/KJ