Teraz urzędami skarbowymi kierują osoby „pełniące obowiązki", wyznaczane na stanowisko przez szefa resortu finansów. Większość obecnych szefów skarbówek otrzymała nominacje podczas rządów poprzedniej ekipy. Ustawa o izbach skarbowych i urzędach skarbowych nie wskazuje limitów czasowych „pełnienia obowiązków" naczelnika urzędu skarbowego, czy dyrektora izby skarbowej.

Zgodnie z ogłoszeniem Ministerstwa Finansów, które pojawiło się na stronie resortu o konkursach, mogą do nich przystąpić pracownicy urzędów i organów podległych Ministerstwu Finansów, z co najmniej czteroletnim stażem. Kandydaci muszą mieć obywatelstwo polskie, być magistrami prawa lub ekonomii.

Konkursy mają składać się z dwóch części: sprawdzianu wiedzy zawodowej oraz „oceny predyspozycji i zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych". Wiedza zawodowa przyszłych naczelników będzie sprawdzana za pomocą dwóch zadań problemowych oraz testu pisemnego z 50 pytaniami. Ich zakres obejmie m.in. wybrane zagadnienia z przepisów podatkowych, karnych-skarbowych, egzekucyjnych, administracyjnych, ale także prawa konstytucyjnego, prawa Unii Europejskiej, cywilnego, czy pracy.

Ponadto kandydaci będą musieli wykazać się wiedzą na temat aktualnych zagadnień społeczno-ekonomicznych. Resort finansów będzie przyjmował zgłoszenia do 13 listopada.

Jak powiedziała rzecznik resortu finansów Magdalena Kobos, w dalszej kolejności będą przeprowadzane konkursy na dyrektorów izb skarbowych i szefów urzędów kontroli skarbowej.