Przyjmując do pracy w kancelarii nowego pracownika zdarza się, że jego zakres zadań i stanowisko nie zmieniają się przez bardzo długi okres czasu.

Tymczasem, wraz z praktyką zdobywaną w pracy, rozwojem zainteresowań i doskonaleniem zawodowym,  osoba zatrudniona np. jako specjalista od podatków dochodowych może okazać się znakomitym ekspertem w zakresie procedury administracyjnej i skutecznie zapełnić  lukę w zakresie reprezentowania klientów kancelarii w postępowaniach podatkowych i sądowo-administracyjnych.

Bywa i tak, że młody stażem pracownik okazuje się znacznie bardziej odpowiedni na stanowisko szefa działu, niż osoba będąca na tym stanowisku od wielu lat. Właśnie z tego powodu warto co pewien czas – np. raz na kilka miesięcy, czy raz na rok, dokonać przeglądu kadr kancelarii: struktury zatrudnienia, zadań, odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach. Należy przyjrzeć się każdemu pracownikowi z osobna – porozmawiać z o tym, czy praca na obecnym stanowisku mu odpowiada, czy ostanie kursy i szkolenia nie pozwalają poszerzyć/zmienić zakresu dotychczasowych czynności.

Analiza powinna dotyczyć także tych elementów, które decydują o atmosferze, jaka panuje w firmie – zarówno wewnątrz, jak i z punktu widzenia klientów. Warunkiem właściwego wykonywania pracy i odpowiedniej obsługi klientów jest stworzenie warunków pracy w spokoju, wzajemnym zaufaniu i życzliwości. Wszelkie konflikty, spory, niespełnione ambicje, żale i pretensje potrafią bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie zespołu pracowników.

Szczegółowa analiza potencjału pracowników pozwala uporządkować i usprawnić działanie firmy. Jest także niezbędnym warunkiem pozytywnych zmian organizacyjnych we wszelkich obszarach funkcjonowanie firmy. Pracownicy to najważniejszy fundament każdego przedsiębiorstwa – od nich zależy jego sukces, ale także mogą stanowić poważną barierę dla jego rozwoju. Dlatego warto co pewien czas przeprowadzić z każdym pracownikiem rozmowę na temat jego opinii dotyczącej własnego stanowiska, struktury firmy, problemów z jakimi się spotyka. Nie należy obawiać się zmian - nawet jeśli są one trudne (a kwestie personalne bardzo często takie są), warto podjąć wyzwanie, jeśli tylko zmiany stwarzają szansę na rozwój firmy i polepszenia sytuacji w zespole.