Zasady opodatkowania sprzedaży wysyłkowej przedstawia Sławomir Liżewski w komentarzu "Sprzedaż wysyłkowa a PIT" opublikowanym w Vademecum Głównego Księgowego

Należy założyć, że działalność polegająca na sprzedaży wysyłkowej towarów spełnia warunki uznania jej za działalność gospodarczą. Tak trzeba będzie ją traktować przede wszystkim po to, aby prawidłowo ustalić moment uzyskania przychodu dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym.

Otrzymanie zapłaty z góry

Przy sprzedaży wysyłkowej trzeba zwrócić uwagę na dwie kwestie, które mogą wpływać na przychody podatkowe. Po pierwsze, problem otrzymania zapłaty z góry. Oczywiście wspomniane wyżej zaliczki na poczet dostawy towarów nie są przychodem. Jednak, zdaniem fiskusa, otrzymanie całej należności przed wysłaniem towaru nie jest zaliczką na poczet sprzedaży, w związku z czym przychód powstaje w momencie otrzymania zapłaty z góry.

Otrzymanie z góry zapłaty za zakupiony towar generuje u sprzedającego przychód z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej już w momencie jej otrzymania. Takiego uregulowania należności za zakupiony towar przed jego otrzymaniem nie można utożsamiać z zaliczką bądź przedpłatą.

Zwrot kosztów wysyłki

Po drugie, zwrot kosztów wysyłki. W tym przypadku warto pamiętać, że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Do przychodów nie zalicza się jednak wydatków, których wcześniej nie zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. W praktyce w celu rozliczenia kosztów przesyłki pod kątem przychodowym konieczne jest udzielenie sprzedawcy pełnomocnictwa.

Jeżeli w warunkach (np. w regulaminie albo opisie aukcji internetowej) prowadzonej sprzedaży wysyłkowej zostanie faktycznie wyraźnie zastrzeżone, że kupujący udziela sprzedawcy pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z przewoźnikiem, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od kupującego będzie odpowiadać faktycznej odpłatności z tego tytułu poniesionej przez sprzedawcę, przychód u sprzedawcy nie powstanie. Kwoty otrzymywane z tego tytułu nie będą bowiem kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów. Działając w imieniu i na rachunek nabywcy jako jego pełnomocnik, sprzedawca będzie zobowiązany do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towarów na rzecz przewoźnika. Konieczne będzie tu również posiadanie odpowiednich dokumentów, np. dowodów opłat za nadanie przesyłki pocztowej.

Jakie są skutki nieodebrania towaru przez nabywcę, jak przeliczać przychody otrzymane w walutach obcych, jak dokumentować sprzedaż wysyłkową - czytaj w Vademecum Głównego Księgowego >>

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów