Konkurs organizowany od 2003 r. przez BCC i Ministerstwo Finansów ma charakter niekomercyjny. Oprócz promowania wysokich standardów obsługi klienta oraz życzliwości i profesjonalizmu w relacjach pomiędzy administracją skarbową a przedsiębiorcami ma zachęcać ich do rzetelnego i terminowego rozliczania się z podatków.
Co roku osoby prowadzące działalność gospodarczą wypełniają kilkanaście tysięcy ankiet dotyczących pracy urzędów. Oceny dotyczą przede wszystkim jakości obsługi podatnika przez urząd, np. sprawności i tempa załatwiania spraw, a także kompetencji pracowników i przystępności przygotowanych przez urzędy materiałów informacyjnych.
Najlepsze urzędy skarbowe są wyłaniane na podstawie sumy punktów przyznanych przez przedsiębiorców w ankietach konkursowych. W tym roku w ramach konkursu wpłynęło ponad 15 tys. ankiet.
Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymują tytuł „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2011”. Prawo jego używania przysługuje przez rok, tj. do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu.