Leasing konsumencki

W dotychczasowym stanie prawnym możliwość stosowania i rozwoju tzw. leasingu konsumenckiego, czyli leasingu skierowanego do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej była mocno ograniczona. Wynikało to z konstrukcji przepisów ustaw o podatkach dochodowych, które stwarzały na tyle istotne problemy interpretacyjne, co powodowało, że zawieranie umów leasingu konsumenckiego obarczone było zbyt wysokim ryzykiem.

Tymczasem, umożliwienie zawierania umów leasingu z konsumentem może prowadzić wyłącznie do korzystnych skutków ekonomicznych, w tym również do wzrostu wpływów budżetowych. Przede wszystkim wskazać należy, iż poszerzenie oferty leasingowej o umowy skierowane do konsumentów wywoła wzrost popytu na określone produkty, w tym przede wszystkim samochody osobowe. Wzrost ten skutkować będzie zwiększeniem dochodów podatkowych producentów, jak i firm leasingowych, jednocześnie jednak konsument nie będzie uprawniony do dokonywania jakichkolwiek odpisów podatkowych ze względu na korzystanie z umów leasingu (art. 23b ust. 1 ustawy o PIT). Z tego względu, na gruncie skutków budżetowych, rozwój leasingu konsumenckiego przyczyni się wyłącznie do wzrostu wpływów budżetowych.

Odpowiedzialność jednoosobowej spółki kapitałowej, za zaległości podatkowe osoby fizycznej (byłego przedsiębiorcy)

Do Ordynacji podatkowej został wprowadzony przepis, na mocy, którego jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 112b). Dodana regulacja jest konsekwencją przekształcenia przewidzianego w art. 5842 § 1 Kodeksu spółek handlowych. Przedsiębiorstwo osoby fizycznej zostanie przekształcone w spółkę kapitałową, co oznacza, że spółka stanie się właścicielem majątku, którego właścicielem do dnia przekształcenia był przedsiębiorca (osoba fizyczna). Osoba fizyczna przestanie więc być właścicielem majątku, ale jednocześnie nie traci bytu prawnego wraz z przekształceniem. Nie można było zatem wykluczyć przypadków, w których przedsiębiorca (osoba fizyczna), na którym ciążą zaległości podatkowe, w celu uniknięcia egzekucji z majątku osobistego tych zaległości, przekształci się w spółkę kapitałową, wnosząc ten majątek do spółki. Tak szeroki zakres odpowiedzialności wynika z faktu, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną zna swój stan rozliczeń z fiskusem na dzień przekształcenia. Nie zachodzą zatem żadne okoliczności, które uzasadniałyby wprowadzenie ograniczenia odpowiedzialności jednoosobowej spółki kapitałowej utworzonej przez przedsiębiorcę na skutek przekształcenia.

Oświadczenie zamiast zaświadczenia

Ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadziła prawo składania oświadczeń w miejsce obecnego obowiązku przedstawiania zaświadczeń. Uproszczenie to znalazło swoje odzwierciedlenie także w ustawie o VAT, która w art. 33a reguluje rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w ramach procedury uproszczonej. Dotychczas preferencyjne zasady mogły być stosowane pod warunkiem przedstawienia przez podatnika zaświadczenia o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz potwierdzenia zarejestrowania, jako podatnika VAT czynnego. Teraz, aby do skorzystać z tych preferencji można przedstawić zaświadczenie albo oświadczenie o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach podatków stanowiących dochód budżetu państwa, jak również oświadczenia o zarejestrowaniu podatnika jako podatnika VAT czynnego. Możliwość przedstawienia oświadczeń, a nie zaświadczeń, ma ułatwić i przyspieszyć procedurę rozliczenia kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów. Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Udostępnienie informacji zawartych w aktach spraw podatkowych

Organ, do którego zostanie złożone oświadczenie o wysokości dochodu lub o braku zaległościach podatkowych ma możliwość zwrócenia się do organu podatkowego, który dysponuje danymi podanymi w tym oświadczeniu, o sprawdzenie ich rzetelności, jeżeli dane te budzą wątpliwości.

Taka sytuacja występuje np. w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników, w której zlikwidowany został obowiązek przedkładania przez rolnika lub domownika w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego dokumentującego kwotę należnego podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy. W tym zakresie wprowadzony został obowiązek przedkładania oświadczenia.

Jako że wszelkie dane indywidualne, które są zgromadzone w organie podatkowym, są objęte tajemnicą skarbową, to podlegają szczególnej ochronie i mogą być udostępniane w ściśle określonych przypadkach. Wobec powyższego do Ordynacji podatkowej dodany został art. 299c, w myśl którego organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach spraw podatkowych, z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą bankową, organom, które na podstawie odrębnych ustaw są obowiązane do przyjęcia oświadczenia o wysokości dochodów (przychodów) lub oświadczenia o niezaleganiu w podatkach, w zakresie niezbędnym do weryfikacji treści oświadczenia.

Numer zamiast odpisu

Producent rolny składając wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej nie musi już przedkładać odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, w przypadku, gdy podlega wpisowi do tego rejestru. Wniosek musi teraz zawierać wyłącznie numer KRS.

źródło: System Informacji Prawnej LEX