Nowelizacja podyktowana jest potrzebą odbiurokratyzowania niektórych regulacji związanych z uznawaniem miejsc w pozwoleniach na stosowanie różnego rodzaju uproszczeń celnych.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, rozszerzeniu ulegnie katalog podmiotów mogących wnioskować o uznanie miejsca, w którym wykonywane będą czynności związane z wywozem, przywozem i tranzytem towarów o znaczeniu strategicznym od przedsiębiorców posiadających świadectwo AEO S (tj. świadectwo bezpieczeństwo i ochrona) lub AEO F (tj. świadectwo uproszczenia celne/bezpieczeństwo i ochrona). Doprecyzowano także katalog towarów których to rozszerzenie dotyczy. Katalog ten obejmuje:

- towary niebezpieczne,

- towary przekraczające swoją wielkością i masą dozwolone prawnie normy przewidziane dla określonych rodzajów transportu,

- towary wymagające specjalnego pakowania zabezpieczającego przed uszkodzeniem w transporcie, które bezpowrotnie utraci swoje funkcje w przypadku przeprowadzenia rewizji.

Czynności przewidziane w prawie celnym mogą być dokonywane w miejscu uznanym wyłącznie przez przedsiębiorców posiadających świadectwo AEO S lub AEO F. Warunki uzyskania świadectwa określa rozporządzenie wykonawcze - rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. WE L 253, s.1).

Celem nowelizacji ma być odformalizowanie czynności poprzez pozostawienie organom celnym większej swobody przy określaniu elementów zapewniających wyodrębnienie miejsca uznanego. Poszerzono w tym celu także katalog przesłanek do uznania miejsca tj. miejsca uznane w pozwoleniu na uproszczenie przy zamykaniu procedury tranzytu wspólnotowego oraz przy zamykaniu procedury tranzytu TIR są uznawane przez organ celny.

Doprecyzowano również, że objęcie procedurą celną z zastosowaniem procedury uproszczonej następuje z reguły po zakończeniu procedury tranzytu, jak również, iż towary objęte procedurą wywozu obejmowane są procedurą tranzytu.