Udostępnienie przez dostawcę swoich produktów do testowania potencjalnym klientom stanowi nieodpłatne świadczenie – uważa fiskus.
Istotnym aspektem nieodpłatnego udostępnienia towarów lub usług na próbę jest cel takiego działania. Decyzja o wyborze bazy danych, z której przedsiębiorca będzie korzystał, bądź o nabyciu samochodu dla celów działalności gospodarczej to w każdym przypadku zobowiązanie, które z jednej strony zwiąże strony na długi okres (jak przy nabyciu dostępu do bazy danych) lub też znaczny wydatek, jak w przypadku nabycia samochodu lub innego środka trwałego. Celem dostawcy jest umożliwienie sprawdzenia oferowanego produktu przed zawarciem umowy, a także zachęcenie go do wyboru tego produktu przy wykorzystaniu technik marketingowych. Wraz z możliwością testowania produktu przedsiębiorca nie otrzymuje de facto żadnego przysporzenia majątkowego, ponieważ możliwość sprawdzenia jakości produktu i jego użyteczności nie zwiększy w żaden sposób zasobów firmy ani nie przyczyni się do wzrostu jej przychodów kosztem innego podmiotu. Zdaniem ekspertów czynność ta nie powinna się wiązać z powstaniem przychodu dla przedsiębiorcy.
źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 24 maja 2011 r.