W takiej sytuacji konieczne będzie zatem śledzenie statusu odbiorcy, co w przypadku usług, świadczonych np. w pociągach będzie bardzo trudne, a wręcz niemożliwe - uważa Konfederacja Lewiatan.

Przekazany do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz Ordynacji podatkowej ma implementować dyrektywę Rady w odniesieniu do miejsca świadczenia usług. Nowe przepisy wprowadzają rozwiązania zmierzające do opodatkowania usług telekomunikacyjnych, nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami (ostatecznych konsumentów) w miejscu ich konsumpcji.

Zobacz: Zmieni się miejsce opodatkowania usług telekomunikacyjnych >>

Przykładowo gdy usługodawcą będzie operator z Francji, a pociąg będzie jechał z Polski właśnie do Francji, to operator będzie zobowiązany śledzić status nabywcy usługi telekomunikacyjnej, oraz wystawić fakturę z dopiskiem odwrotne obciążenie. Aby uniknąć tych niepotrzebnych utrudnień nowelizacja powinna zawierać postanowienie, że w takich przypadkach nabywca usługi nie występuje w roli podatnika VAT.

Zasady ustalania miejsca zamieszkania konsumentów zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Rady. Zgodnie z nim miejsce zamieszkania konsumenta z innego kraju UE, nabywającego usługi telekomunikacyjne, elektroniczne i nadawcze będzie ustalane dla tego państwa, w stosunku do którego zaistnieje określone domniemanie.

Przykładowo, w przypadku świadczenia usługi telekomunikacyjnej za pośrednictwem sieci mobilnej trzeba będzie przyjmować, że miejsce zamieszkania znajduje się w kraju, który nadał kod MCC karcie SIM umożliwiającej korzystanie z tych usług.
W praktyce więc, będzie istniało domniemanie, że wszyscy konsumenci (w tym obcokrajowcy) korzystający z usług telekomunikacyjnych polskiego operatora, świadczonych w oparciu o karty SIM zawierające polski numer MCC, mają miejsce zamieszkania w Polsce.

W rozporządzeniu Rady przyjęto jednocześnie, że gdy dostawca usług telekomunikacyjnych, nadawczych lub usług drogą elektroniczną świadczy je w takich miejscach, jak automat telefoniczny, budka telefoniczna, punkt bezprzewodowego dostępu do internetu, kafejka internetowa, restauracja lub w lobby hotelowym, w przypadku których do świadczenia usługi konieczna jest fizyczna obecność usługobiorcy w tym miejscu, przyjmuje się, że ma on siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w tym miejscu oraz że usługa ta jest tam faktycznie użytkowana i wykorzystywana.

Jednocześnie wskazano, że jeżeli miejsce, o którym mowa powyżej, znajduje się na pokładzie statku, samolotu lub pociągu wykonującego przewóz osób na terytorium Wspólnoty państwem, w którym znajduje się to miejsce, jest to, gdzie rozpoczyna się przewóz osób.