Za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać osiągnięcia przez nabywcę towarów obrotów w określonej wysokości i dokonywanie terminowych płatności za dostawę towarów. Takie stanowisko wyraził WSA w Białymstoku w wyroku z dnia 25 sierpnia 2010 r.
Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem orzeczenia Sądu wynika, że spółka wypłacała swoim kontrahentom premie pieniężne w zamian za osiągnięcie w przyjętym okresie rozliczeniowym określonego obrotu z tytułu dokonywanych w spółce zakupów, a także za terminowe płatności. Zdaniem WSA w takiej sytuacji wypłacane przez spółkę premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów w umówionym okresie rozliczeniowym, stanowią dla kontrahentów spółki nagrodę (gratyfikację). Jest to nagroda, którą kontrahent – kupujący otrzymuje w związku z nabyciem określonej liczby towarów i dokonywaniem terminowych płatności za towar, a nie w zamian za świadczenie usługi. Premia pieniężna, otrzymywana przez kontrahentów spółki, nie jest zatem wynagrodzeniem za świadczoną usługę, tylko nagrodą za wynik kooperacji handlowej między spółką a jej kontrahentami.
Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem orzeczenia Sądu wynika, że spółka wypłacała swoim kontrahentom premie pieniężne w zamian za osiągnięcie w przyjętym okresie rozliczeniowym określonego obrotu z tytułu dokonywanych w spółce zakupów, a także za terminowe płatności. Zdaniem WSA w takiej sytuacji wypłacane przez spółkę premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów w umówionym okresie rozliczeniowym, stanowią dla kontrahentów spółki nagrodę (gratyfikację). Jest to nagroda, którą kontrahent – kupujący otrzymuje w związku z nabyciem określonej liczby towarów i dokonywaniem terminowych płatności za towar, a nie w zamian za świadczenie usługi. Premia pieniężna, otrzymywana przez kontrahentów spółki, nie jest zatem wynagrodzeniem za świadczoną usługę, tylko nagrodą za wynik kooperacji handlowej między spółką a jej kontrahentami.
Michał Malinowski
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP