Otrzymaliśmy fakturę z Czech za import usług (usługi marketingowe). Data wystawienia faktury to 30 czerwca 2009 r. za usługę wykonaną w czerwcu. Otrzymaliśmy fakturę w lipcu.
Kiedy należy ująć fakturę w deklaracji VAT - w czerwcu, czy lipcu? Z jaką datą należy wystawić fakturę wewnętrzną? Jaki przyjąć kurs do przeliczenia na potrzeby VAT i PDOP?
Obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi marketingowej powstał w dniu 30 czerwca 2009 r., co oznacza, iż transakcja ta powinna była zostać ujęta w deklaracji VAT składanej za ww. miesiąc (ew. za II kwartał 2009 r.).
Z uwagi na fakt, iż dla usług marketingowych nie został przewidziany szczególny moment powstania obowiązku podatkowego uznać trzeba, że obowiązek ten powstaje na zasadach ogólnych wynikających z art. 19 ust. 4 w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. Oznacza to, iż ów obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury VAT nie później jednak niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi.
Odnosząc powyższe regulacje prawne do przypadku Podatnika stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi marketingowej powstał z dniem wystawienia przez kontrahenta czeskiego faktury VAT, a więc w dniu 30 czerwca 2009 r. W konsekwencji Podatnik obowiązany był wykazać import usługi marketingowej w deklaracji VAT-7 składanej za ww. miesiąc, albo w deklaracji za II kwartał 2009 r., jeżeli rozlicza on podatek VAT kwartalnie.
Stosownie do art. 106 ust. 7 u.p.t.u. Podatnik powinien udokumentować import usługi poprzez wystawienie faktury VAT wewnętrznej, przy czym dopuszczalnym jest wystawienie jednej (zbiorczej) tego rodzaju faktury za dany okres rozliczeniowy. Tym samym, Podatnik obowiązany był wystawić fakturę wewnętrzną najpóźniej 7 lipca 2009 r.
Obecnie, sporządzając fakturę wewnętrzną, Podatnik powinien jako datę jej wystawienia wpisać aktualną datę, natomiast jako datę sprzedaży 30 czerwca 2009 r.
W kwestii kursu waluty właściwego dla przeliczenia kwot ujętych w fakturze wystawionej przez kontrahenta czeskiego wskazać należy, iż:
- dla celów podatku VAT - kursem tym jest średni kurs danej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 1 u.p.t.u.). W przypadku Podatnika będzie to średni kurs NBP z dnia 29 czerwca 2009 r.);
- dla celów podatku dochodowego od osób prawnych - kursem tym jest średni kurs danej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dnia roboczego poprzedzający dzień poniesienia kosztu.

Uwagi

Warto pamiętać, iż podatek VAT należny z tytułu importu usługi marketingowej stanowi zarazem podatek naliczony podlegający odliczeniu na zasadach przewidzianych w art. 86 i nast. u.p.t.u., a więc w szczególności, gdy usługa ta jest (była) wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (tzn. w działalności opodatkowanej podatkiem VAT prowadzonej przez Podatnika).

Zagrożenia

Wystawienie faktury wewnętrznej z opóźnieniem skutkuje, z mocy prawa, jej wadliwością, w rezultacie czego po stronie Podatnika powstaje ryzyko pociągnięcia do odpowiedzialności karnej skarbowej osób odpowiedzialnych za (jego) rozliczenia podatku VAT (art. 62 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 z późn. zm.) - dalej k.k.s.). Celem wyeliminowania powyższego ryzyka koniecznym staje się złożenie przez ww. osoby, wraz z korektą odpowiedniej deklaracji VAT, oświadczenia (oświadczeń) w przedmiocie czynnego żalu (zob. art. 16 k.k.s.).

Paweł Łabno