Obsługę procesu badania, testowania i przeprowadzania kontroli sprawdzającej parametry techniczne kas rejestrujących zapewni Prezes Głównego Urzędu Miar. On też wyda decyzję potwierdzającą, że urządzenia te spełniają wymagane funkcje i kryteria techniczne, którym muszą odpowiadać.

Kasy rejestrujące służące do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego muszą zapewniać prawidłowe ewidencjonowanie danych dotyczących zawieranych transakcji, przechowywanie tych danych i i ich bezpieczny przekaz na zewnętrzne nośniki danych. W obecnym stanie prawnym obsługą badawczą kas i potwierdzaniem ich właściwości zajmuje się resort finansów. Jednakże w związku ze stałym rozwojem nowych technologii i brakiem odpowiednio przeszkolonych w tym zakresie pracowników konieczne jest przekazanie tych obowiązków odpowiednio do tego przystosowanemu specjalistycznemu organowi.

Zgodnie z projektowanymi zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług, decyzję potwierdzającą spełnienie przez kasy rejestrujące funkcji, kryteriów i warunków technicznych wydawać ma Prezes Głównego Urzędu Miar. Do jego obowiązków należeć będzie także ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym GUM wykazu typów kas, które otrzymały takie potwierdzenie i tych, którym to potwierdzenie cofnięto. Cofniecie potwierdzenia następować ma na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych sporządzony na podstawie ustaleń kontroli podatkowej lub skarbowej.

Wprowadzenie do obrotu kasy, która wbrew deklaracji złożonej przez jej producenta krajowego lub podmiotu, który dokonał jej wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu, nie spełnia wymagań skutkować będzie nałożeniem przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego kary pieniężnej w wysokości 5000 zł. Taką samą sankcją zagrożone ma być niezamieszczenie w dokumentach deklaracji o spełnianiu przez dostarczaną kasę wymaganych funkcji, kryteriów i warunków technicznych oraz o zgodności z egzemplarzem wzorcowym.

Jolanta Mazur