Pytanie

W § 20 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iż sporządzając sprawozdanie finansowe, jednostka samorządu terytorialnego przedstawia w informacji uzupełniającej do tego sprawozdania dane o wysokości środków na świadczenia pracownicze zabezpieczone w wieloletniej prognozie finansowej jednostki samorządu terytorialnego.
Skąd brać te dane, jeśli art. 226 ustawy z 27 sierpnia 2009 r.o finansach publicznych określa zamknięty katalog danych wykazywanych w WPF, a wzór WPF określony w rozporządzeniu ministra finansów z 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, nie przewiduje wykazywania takich danych?

Odpowiedź

W mojej ocenie, w sprawozdaniu finansowym jednostki samorządu terytorialnego jako informacje uzupełniające o których mowa w § 20 ust. 4 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości wobec braku spójności literalnego brzmienia przepisów, należy wykazać dane wynikające z pkt 11.1 wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego.

Uzasadnienie

Paragraf 20 ust. 4 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 289), określa, że jednostka samorządu terytorialnego sporządzając sprawozdanie finansowe zobowiązana jest do wykazania w nim, w informacji uzupełniającej danych o wysokości środków na świadczenia pracownicze zabezpieczone w wieloletniej prognozie finansowej.

Minimum, które powinna zawierać wieloletnia prognoza finansowa, został określony w art. 226 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.). Nie jest to jednak katalog zamknięty jak wskazano to w pytaniu, gdyż przepis mówi, ze wieloletnia prognoza finansowa powinna być realistyczna i określać dla każdego roku objętego prognozą co najmniej określone w artykule rodzaje wydatków.

Stąd też, w przypadku gdy organ jednostki samorządu terytorialnego uchwali wieloletnią prognozę finansową w szczegółowości minimum określonego w art. 226, to wykazanie danych w sprawozdaniu finansowym jednostki samorządu terytorialnego jest praktycznie niemożliwe. Natomiast w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego przedstawi do uchwalenia wieloletnią prognozę finansową, sporządzoną uprzednio przy wykorzystaniu wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia ministra finansów z 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej (Dz. U. poz. 86) - to w mojej ocenie, w celu realizacji obowiązku określonego w § 20 ust. 4 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, w informacji uzupełniającej do sprawozdania finansowego, jednostka samorządu terytorialnego winna wykazać dane z punktu 11.1 "Wydatki bieżące na wynagrodzenia i składki od nich naliczane" do wzoru, o którym mowa powyżej, z uwzględnieniem podziału na poszczególne lata.

Pytanie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego