Firma w ramach akcji promocyjnej chce wręczać bony towarowe o wartości do 100 zł. Akcja skierowana jest do pracowników dealerów firmy.

Jak potraktować to zagadnienie podatkowo?

W przypadku gdy wartość bonów nie przekroczy 100 zł, akcja ma charakter promocyjny lub reklamowy, a wręczający je nie jest związany żadną umową z osobami otrzymującymi je, wówczas przychód, jaki uzyskają takie osoby (otrzymujące bony), korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego.
W regulacji przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., ustawodawca podatkowy zapisał zasadę, w myśl której przychodami osoby fizycznej, o ile w regulacjach u.p.d.o.f. nie zostało postanowione inaczej, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Oznacza to, że jeżeli podatnik przekaże pracownikom kontrahenta świadczenia w postaci bonów towarowych, to uzyskają oni wraz z nimi przychód podatkowy. Przychód taki umiejscowiony będzie w źródle "inne przychody", w konsekwencji czego firma wydając takie bony powinna po zakończeniu roku (w terminie do końca lutego) sporządzić i przekazać obdarowanym oraz do organom podatkowym informacje PIT-8C.

Jednak jak zostało wskazane w treści pytania, firma zamierza przekazywać bony o wartości nie wyższej niż 100 zł. Jeżeli istotnie ich wartość nie przekroczy 100 zł, a samo wydanie będzie miało miejsce w ramach działań (akcji) promocyjnych lub reklamowych i dodatkowo osoby otrzymujące świadczenie nie będą związane z wykonującym je żadnymi umowami, wówczas przychód taki skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jak bowiem stanowi przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a u.p.d.o.f., od podatku dochodowego zwolniona jest wartość nieodpłatnych świadczeń, przychód z tytułu uzyskania których zaliczany jest do źródła "inne", otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zwolnienie od podatku dochodowego decyduje również o tym, iż nie powstaje obowiązek przekazania informacji PIT-8C.

Gdybyś któryś ze wskazanych powyżej warunków nie był spełniony (w szczególności firma musi potrafić wykazać iż świadczenie ma charakter promocyjny lub reklamowy), wówczas przychód nie korzystałby ze zwolnienia od podatku dochodowego.