Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w okresie rozliczeń PIT skokowo rośnie liczba osób, które wyrażają zgodę na e-Korespondencję. Polacy, logując się do e-Urzędu Skarbowego, aktywują usługę, dzięki której cała korespondencja z urzędem skarbowym trafia na ich konto, a informacja o jej otrzymaniu jest przesyłana e-mailem i SMS-em. Nie ma potrzeby wysyłki korespondencji w tradycyjnej, papierowej formie.

W lutym 2024 r. niemal 130 tys. osób fizycznych i organizacji wyraziło zgodę na ten sposób kontaktu z urzędem skarbowym. Dla porównania w styczniu 2024 r. było to niecałe 48 tys.

- W marcu spodziewamy się podobnego do obserwowanego w lutym wzrostu liczby zgód na e-Korespondencję. W połowie miesiąca było to już około 60 tys. zgód. Polacy przy okazji logowania do e-US w celu rozliczenia podatku, chętnie aktywują tę usługę, bo przekonują się o płynących z tego rozwiązania korzyściach - mówi Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

Do tej pory zgodę na korzystanie z usługi wyrażono ponad 1,7 mln razy. W 2023 r. klienci korzystający z tego rozwiązania wysłali niemal 1,3 mln dokumentów. Obecnie tą drogą, oprócz tzw. pisma ogólnego, można złożyć już 14 rodzajów wniosków.

Zobacz również: Zmiany w podatku Belki - kto skorzysta?

Jak skorzystać z e-Korespondencji

Aby korzystać z e-Korespondencji, należy zalogować się na swoje konto w e-Urzędzie Skarbowym i aktywować usługę. Podatnicy, mogą zalogować się do e-US za pomocą form dostępnych w ramach login.gov.pl:

  • identyfikując się Profilem Zaufanym (PZ),
  • za pomocą e-Dowodu,
  • poprzez bankowość elektroniczną,
  • aplikacją mObywatel.

Tylko przy tych sposobach logowania użytkownik otrzymuje dostęp do pełnej palety usług on-line w e-US.

Jak wyjaśnia Sylwia Zdebiak, e-Korespondencja umożliwia dwustronną komunikację z urzędem skarbowym, bez względu na to, czy jesteśmy w kraju, czy za granicą. Po wyrażeniu zgody na otrzymywanie doręczeń, użytkownicy nawet w ciągu kilku chwil otrzymują potrzebne dokumenty.