Pytanie

W maju pracownik zakupi po cenach zniżkowych mieszkanie. Spowoduje to powstanie u niego dodatkowego przychodu w kwocie około 60.000 zł, co da podatek w wysokości 10.800 zł. Potrącenie tej kwoty nie jest możliwe jednorazowo.
Czy zgodnie z art. 32 ust. 2 możemy na wniosek pracownika rozłożyć pobór zaliczek na podatek na kolejne miesiące 2014 r.?
Czy pracownik może wpłacić ten podatek do kasy?

Odpowiedź

Tak, w przedstawionej sytuacji możliwe jest rozłożenie przez Państwa – na wniosek pracownika – zaliczki od przychodu, o którym mowa, na raty (na kolejne miesiące 2014 r.).

Uzasadnienie

Zasady obliczania zaliczek od dochodów ze stosunku pracy określają przepisy art. 32 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f. Z przepisów tych wynika, między innymi, że jeżeli świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Taka właśnie sytuacja (tj. sytuacja, gdy nie jest możliwe określenie jaka część świadczenia przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej). A zatem jak najbardziej w przedstawionej sytuacji możliwe jest rozłożenie przez Państwa – na wniosek pracownika – zaliczki od przychodu, o którym mowa, na raty (na kolejne miesiące 2014 r.).

Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że przyjmuje się, iż w sytuacji, gdy pracownik nie otrzymał wynagrodzenia pieniężnego lub otrzymał wynagrodzenie pieniężne w wysokości niewystarczającej do pobrania zaliczki od przychodu pracownika z nieodpłatnych świadczeń, zaliczki należy potrącać tylko do kwoty wypłacanego wynagrodzenia. W szczególności w przypadkach takich pracodawca nie ma obowiązku opłacać zaliczek z własnych środków (a następnie żądać zwrotu tych kwot od pracownika), jak również pracownik nie ma obowiązku wpłacać stosownych kwot pracodawcy (zob. przykładowo stanowiące zmiany interpretacji indywidualnych pisma Ministerstwa Finansów z 8 czerwca 2012 r., DD3/033/140/IMD/10/PK-424 oraz z 20 lipca 2012 r., DD3/033/67/IMD/12/PK-1270).

Nie ma jednak przeszkód, aby pracownik dobrowolnie wpłacił pracodawcy brakującą kwotę zaliczki na podatek. Potrącenie zaliczek z wynagrodzenia pracownika jest bowiem najczęściej stosowaną, lecz nie jedyną formą pobierania zaliczek na podatek od pracowników.

Pytanie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego