Firma rozlicza wynagrodzenia memoriałowo, tzn. w styczniu, mimo że wypłata nastąpiła w lutym. Tak samo jest to wykazywane u pracowników - wynagrodzenia należne od stycznia do grudnia są wykazane na PIT-11 za dany rok, mimo że wypłata za grudzień nastąpiła w styczniu.
Czy firma może tak rozliczać pracowników?
Czy powinna porobić korekty za poprzednie lata?
Czy może zacząć od bieżącego miesiąca rozliczać to wg zasady, że jeżeli pracownik otrzymał pieniądze w lutym za styczeń, to jest to jego przychód lutowy, a nie styczniowy?

Przychód u pracowników powstaje w dniu wypłaty lub postawienia do dyspozycji, co wynika z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Tym samym wypłaty na rzecz pracowników należy wykazywać zawsze na zasadzie kasowej, nawet jeśli do kosztów są one zaliczane memoriałowo. Powinno się to zatem przekładać także na PIT-11 - należy wykazywać w nim kwoty wypłacone lub postawione do dyspozycji, a nie kwoty należne. Skoro PIT-y były wystawiane błędnie, powinno się je skorygować. Niezrobienie korekt nie powinno jednak zbytnio płatnikowi zaszkodzić - po prostu rozpoznawał przychody o miesiąc za wcześnie i wcześniej też odprowadzał podatek dochodowy. Nie doszło zatem do zaniżenia podatku.