Pytanie

Czy w przypadku zamknięcia lokat bankowych należy to uaktualnić składając NIP-2 i NIP-B?

Odpowiedź

W przypadku likwidacji zgłoszonego wcześniej organowi podatkowemu rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą należy dokonać aktualizacji NIP-2 z zaznaczeniem pozycji "Likwidacja rachunku".
Odnośnie rachunków lokat bankowych, o ile zasilenie rachunku lokaty następuje z rachunku rozliczeniowego podatnika, a likwidacja lokaty - poprzez uznanie rachunku rozliczeniowego, nie widzę obowiązku zgłaszania założenia / likwidacji lokaty poprzez aktualizację NIP-2. W praktyce również nie jest to czynione przez podatników.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.) - dalej u.z.e.i.p. - zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.
Z kolei na mocy art. 9 ust. 1 wskazanej ustawy podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10 u.z.e.i.p., mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Jak wskazuje się w interpretacjach organów podatkowych, obowiązek zgłaszania/aktualizacji danych dotyczących rachunków bankowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ma na celu zapewnienie organom administracyjnym wygodnego instrumentu do kontroli podatników. Analiza rachunku bankowego pozwala na zweryfikowanie czy podatnik płaci podatki w prawidłowej wysokości (np. czy deklaruje wszystkie uzyskane przychody). Znając cel i funkcje jaką ma spełniać obowiązek informowania o rachunkach bankowych można ustalić, jakie konkretnie rodzaje rachunków bankowych zapewniają osiągnięcie założonego przez ustawodawcę celu. Bez wątpienia do kategorii tych rachunków bankowych będą należały rachunki o charakterze rachunków rozliczeniowych, które służą do dokonywania i przyjmowania bieżących płatności przez podatnika. Przepływy na tych rachunkach stanowią odzwierciedlenie aktywności gospodarczej podatnika. Złożenie przez podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP-2 odnośnie wszystkich jego rachunków rozliczeniowych gwarantuje pełną transparentność podatnika pod względem dotyczących go bezgotówkowych przepływów pieniężnych. Mając na uwadze powyższe, za zupełnie zbędne i bezcelowe należałoby uznać zgłaszanie numerów lokat bankowych. Trzeba bowiem pamiętać, że założenie lokaty następuje poprzez obciążenie rachunku rozliczeniowego kwotą lokaty odpowiadającą kaucji. Jednocześnie zlikwidowanie lokaty następuje poprzez uznanie rachunku rozliczeniowego kwotą lokaty wraz z odsetkami (patrz: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 lutego 2010 r., IPPP1-443-1148/09-2/JL).

Zagrożenia

Niestety są również interpretacje wskazujące, iż jeśli subkonta dotyczące lokat terminowych mają charakter rachunków lokat terminowych, na podatniku ciąży obowiązek dokonywania zgłoszeń aktualizacyjnych numerów poszczególnych rachunków przyporządkowanych lokatom terminowym, zarówno przy ich otwieraniu, jak i zamknięciu (patrz: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 2 lutego 2010 r., ITPP1/443-1074/09/MN).